Abstract:
در شرایط کنونی، استارتاپهای فناوری موفق تبدیل به موتور رشد اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد اینترنتی شدهاند و توسعه اخیر اکوسیستمهای استارتاپ در سراسر جهان، نتایج چشمگیری در آینده اقتصاد جهانی خواهد داشت. از طرفی با توجه به رسیدن قله جمعیتی به سن اثربخشی و نیاز به اشتغال، کارآفرینی و ایجاد شغل یکی از دغدغههای مهم جامعه محسوب میشود. برنامههای دولت برای اشتغالزایی و ارائهی وام به مشاغل کوچک و کسب وکارهای خانگی و نیز فعالیت بخش خصوصی در جهت جذب و پرورش ایدههای جدید و تبدیل آن به کسب وکارهای نوپا، اهمیت زیادی در توسعه اقتصادی کشور دارد، رویدادهایی همچون استارتاپ ویکند و ایجاد مراکز رشد و جهادهای دانشگاهی در دانشگاههای مختلف، این فرصت را برای کارآفرینان جوان ایجاد کرده تا ایدههای خود را به مرحله اجرا برسانند، با وجود این فعالیتها در حوزه کارآفرینی و حمایت از استارتاپها، ایران کماکان کشوری جوان در این زمینه به حساب میآید و هنوز برای ایجاد بسترهای مناسب راه بسیاری را در پیش دارد. هدف از انجام مقاله حاضر مروری نظاممند بر ارتقا و رشداستارتاپها در ایران میباشد.
Machine summary:
برنامههاي دولت براي اشتغالزایی و ارائهي وام به مشاغل کوچک و کسب وکارهاي خانگی و نیز فعالیت بخش خصوصی در جهت جذب و پرورش ایدههاي جدید و تبدیل آن به کسب وکارهاي نوپا، اهمیت زیادي در توسعه اقتصادي کشور دارد، رویدادهایی همچون استارتاپ ویکند و ایجاد مراکز رشد و جهادهاي دانشگاهی در دانشگاههاي مختلف، این فرصت را براي کارآفرینان جوان ایجاد کرده تا ایدههاي خود را به مرحله اجرا برسانند، با وجود این فعالیتها در حوزه کارآفرینی و حمایت از استارتاپها، ایران کماکان کشوري جوان در این زمینه به حساب میآید و هنوز براي ایجاد بسترهاي مناسب راه بسیاري را در پیش دارد.
این شرکتها، در تلاش هستند با استفاده از ایده جدید و خلاقیتی که در ارائه محصول یا خدمت از خود نشان میدهند، درآمدزایی کنند یکی از مزایای این نوع کسب و کارها، رشد سریع آنها است که بیتوسعه اقتصاد کشور شده و در نتیجه اشتغال زایی خوبی نیز به همراه میآورند و نمونه موفق شرکت هایی که از مرحله استارت آپی به کسب و کار موفق رسیدهاند گویای این مطلب است.
استارتاپها در مراحل رشد به دلیل نداشتن داراییهای مشهود یا اعتبار کافی و ناشناخته بودن برای جذب سرمایه از منابع وامدهنده مانند بانکها نمیتوانند استفاده کنند؛ بنابراین این ایده پردازان باید به دنبال سرمایه گذاران ریسکپذیر یا جسوری باشند که حاضر هستند در بلندمدت از کسب وکارهای نوپا حمایت مالی کرده و به آنها در زمینههای مختلف مدیریت، بازاریابی، حسابداری، فناوری، طراحی محصول، مسائل حقوقی و …مشاوره بدهند [9].