Abstract:
سنجش عملکرد بیمارستان جزء ضروری جهت ارایه بازخوردی از کارآیی خدمات درمانی و میزان پیاده سازی برنامهها میباشد که به شناسایی نقاط ضعف و قوت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده کمک مینماید. از اینرو هدف از تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد بیمارستانهای شهرستان شاهرود با رویکرد کارت امتیازی متوازن است. جامعه آماری تحقیق مدیران و سرپرستاران بیمارستانهای شهرستان شاهرود به تعداد 133 نفر میباشند که با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، نمونه به تعداد 100 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده از بین آنها انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها کتابخانهای و میدانی و ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد کاپلان و نورتون (2004) است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق روایی صوری و محتوایی مورد تایید قرار گرفت. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون تحلیل واریانس با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که وضعیت عملکرد و مولفههای رضایت مشتری؛ فرایندهای داخلی؛ رشد و یادگیری؛ وضعیت مالی در بین بیمارستانهای شهرستان شاهرود تفاوت معنی دار دارد.
Measuring the performance of the hospital is an essential component to provide feedback on the efficiency of medical services and the implementation of programs that help identify weaknesses and strengths and plan to achieve predetermined goals. Therefore, the purpose of this study is to evaluate the performance of hospitals in Shahroud with a balanced scorecard approach. The statistical population of the study is 133 managers and head nurses of hospitals in Shahroud city. Using Krejcie-Morgan table, a sample of 100 people was selected by random sampling method. The library and field data collection method and the data collection tool in this research is the standard Kaplan and Norton (2004) questionnaire. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha and its validity was confirmed by face and content validity. Analysis of variance test using SPSS software was used to test the research hypotheses. Research findings show that performance status and components of customer satisfaction; Internal processes; Growth and learning; The financial situation is significantly different between hospitals in Shahroud.
Machine summary:
مطالعه تطبيقي ارزيابي عملکرد بيمارستان هاي شهرستان شاهرود با رويکرد کارت امتيازي متوازن 1 محدثه ملک گلنار شجاعي باغيني *٢ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٣/٢١ تاريخ چاپ : ١٤٠١/٠٤/٢٢ چکيده سنجش عملکرد بيمارستان جزء ضروري جهت ارائه بازخوردي از کارآيي خدمات درماني و ميزان پياده سازي برنامه ها مي باشد که به شناسايي نقاط ضعف و قوّت و برنامه ريزي جهت دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده کمک مي نمايد.
از بين روشهاي مختلفي که تاکنون براي ارزيابي سازمان ها مطرح شده است ، کارت امتيازي متوازن ٤ نه تنها يک روش جهت اندازه گيري عملکرد فراگير و يکپارچه است ، بلکه يک الگوي مديريتي با رويکرد مبتني بر مديريت راهبردي مي باشد (ملک زاده و همکاران ، ١٣٩٨) که چشم انداز روشن و وسيعي به مديران ارائه مي دهد و به آنها کمک مي کند تا فعاليت هاي رو به رشد و رو به افول سازمان را از زواياي مختلف بررسي کنند (ليتون و همکاران ٥، ٢٠١٥).
کارت امتيازي متوازن ، نظامي براي مديريت عملکرد است که ايده اوليه آن سال (١٩٩٠)، در خلال تحقيقات رابرت کاپلان و 1 Chen & Hsiao 2 Huang & Huang 3 Singh & Misra 4 Balanced Scorecard (BSC) 5 Leyton-Pavez et al, ديويد نورتون ١، در زمينه روش هاي نوين سنجش عملکرد سازمان ها شکل گرفت .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول شماره (٢) با توجه به سطح معنيداري ٠٠٠٠=Sig شده است و چون اين مقدار کمتر از (%٥) يعني (g)ميتوان دريافت که فرض H٠ رد و فرض H١ تاييد ميشود؛ بنابراين وضعيت عملکرد در بين بيمارستان هاي شهرستان شاهرود تفاوت معني دار دارد.