Abstract:
این پژوهش درصدد بررسی سینمای دفاع مقدس در طول چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی(1360-1400) است. . چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه" مکمل – بازتاب" و "شکل دهی" ، استوار است.که طبق آن هنر، بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکل دهی به افکار عمومی جامعه ، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیق تر ساختار و کار کرد آثار سینمایی دفاع مقدس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که به لحاظ آسیب شناختی، سینمای دفاع مقدس در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی دچار بی مهری از سوی دولت ها، مسولین و نهاد های ذیربط واقع شده است. همچنین یافته ها نشان میدهد که اغلب فیلم های این ژانر ، به رغم دسته بندی های متفاوت ، چه در دسته منتقد جنگ و چه در گروه جنگی ، به دلیل حساسیت های ویژه این ژانر ، سعی در تبلیغ دفاع مقدس دارند. اگر چه در طی چهار دهه گذشته فراز و نشیب هایی در کمییت و کیفیت فیلم ها بوجود آمده است ، اما بازتاب وقایع دفاع مقدس کمتر مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر فیلم ها سعی در شکل دهی به افکار عمومی داشته اند که البته در دراز مدت موفق نبوده اند. همچنین این پژوهش نشان میدهد ، در دولت ها و معاونت های سینمایی بعد از انقلاب که به مقوله سینما ی دفاع مقدس توجه کرده اند ، پیشرفت هایی را شاهد بوده است.
چکیده :ABSTRACT:This study seeks to study the sacred defense cinema during the four decades after the Islamic Revolution (1360-1400). The ups and downs of this cinema during the forty years after the Islamic Revolution, the study of developments and the role of governments after the Islamic Revolution, is the subject of this research. The theoretical framework of this research is based on two theories of "complement-reflection" and "shaping", according to which art is a reflection of social conditions and at the same time it is used to shape public opinion. In this research, qualitative content analysis method has been used for a deeper understanding of the structure and function of sacred defense cinematic works. The results of the research show that pathologically, the sacred defense cinema has been unloved by governments, officials and relevant institutions during the forty years after the Islamic Revolution. The findings also show that most films in this genre, despite different categories, both in the war critic category and in the war group, due to the special sensitivities of this genre, try to promote the sacred defense. Although there have been ups and downs in the quality and quality of films over the past four decades, the reflection of the events of the Holy DefenseKeywords Cinema, Holy Defense Cinema, Reflection Theory, Formation Theory