Abstract:
عتقاد به خرافه و فراواقعیت و نیز تنهایی که موجب اضطراب و ترس، بهویژه اضطراب اگزیستانسیالیستی میشود، از بنمایههای بنیادین رمانهای اجتماعی فارسی است. رمان درخت انجیر معابد احمد محمود که تقریباً تمام ساختار آن بر اساس همین بنمایه؛ یعنی باور به خرافه و فراواقعیت و نیز انزوای وجود بنا شده است؛ بستر مناسبی برای واکاوی این مهم؛ به ویژه اضطراب اگزیستانسیالیستی است. در این جستار با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و رویکرد اگزیستانسیالیستی کوشیدیم تا ترس از مرگ را بهعنوان یکی از مؤلفههای چهارگانهی اضطراب و ترس اگزیستانسیالیستی در این رمان واکاویم و نشان دهیم ترس از مرگ یکی از مؤلفههای پربسامدی است که در کنشهای سه شخصیت اصلی آن: فرامرز، فرزانه و تاج الملوک تبلور مییابد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این رمان اجتماعی نه تنها واقعیتهای جامعهی ایرانی را تا حدودی بازنمایی میکند؛ بلکه ترس و اضطراب اگزیستانسیالیستی بن-مایهای بنیادی است که در شریانهای تک تک شخصیتهای اصلی رمان و کنشهای هر یک ساری و جاری است.
Belief in superstition and surrealism as well as loneliness that causes anxiety and fear, especially existential anxiety, is one of the basic themes of Persian social novels. The novel of Derakht Anjir Maabed by Ahmad Mahmoud, the whole structure of which is based on the theme of belief in superstition and surrealism, as well as the isolation of existence, is a good platform for exploring this theme; especially existential anxiety. In this article, using descriptive - analytical method and existentialist approach, we tried to analyze the fear of death as one of the four components of existential anxiety and fear in this novel and show that fear of death is one of the most frequent components that is manifested in the actions of its three main characters: Faramarz, Farzaneh and Taj Al-Muluk. Finally, we came to the conclusion that this social novel not only partly reflects the realities of Iranian society, but also the existentialist fear and anxiety as its fundamental theme that exists in the main characters of the novel and their actions.