Abstract:
امروزه سازمان های برتر در تلاشند تا کارکنان بالقوه حرفه ای و متخصص را جذب کنند و در حفظ منابع انسانی خود بکوشند. یک هویت سازمانی قوی بالطبع میتواند باعث نگهداری کارکنان شود. همچنین یک برند کارفرمای قوی از طریق مولفه های خود بر ایجاد هویت سازمانی قوی و در نتیجه حفظ و ماندگاری کارکنان اثر میگذارد. مقالۀ حاضر درصدد ارائه مدل هویت سازمانی با رویکرد برند کارفرما با بهره گیری از نظریه داده بنیاد در شرکت سایپا است . در این میان اثری که برندکارفرما بر هویت سازمانی میگذارد، میتواند با توجه به اختلاف بین نسل های کاری و سابقه خدمت متفاوت باشد و موجب شود که کارکنان برای جذب شدن و ماندن در سازمان ها، اولویت هایشان تغییر نماید. این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و ابزار گردآوری داده های آن مصاحبه است . اطلاعات با استفاده از روش داده بنیاد بررسی گردید و مقوله ها از طریق کدگذاری آزاد، محوری و انتخابی (گزینشی) تحلیل شد. در نهایت به صورت مدلی مبتنی بر اثر هویت سازمانی بر نگهداری کارکنان با تاثیر برند کارفرما به عنوان شرایط علی و نیز ایجاد رضایت شغلی، تعهد سازمانی و بهره وری به عنوان راهبردها و تاثیر عوامل زمینه ای (محیطی) و مداخله گر ارائه گردید
Nowadays, Premier organizations are trying to attract potential professional employees and concurrently retaining their human resources. Of course, a strong organizational identity can cause employees’ retention. In addition, various constituent elements of a strong employer brand can strongly impact organizational identity, and thereby, employees’ retention. Meanwhile, employer brand may have differential impacts on organizational identity across generation and owing to the variations in employees’ years of service, which may in turn change employees’ setting priority over selection of and staying at a given workplace. The current applied study intended to design an organizational identity model with an employer brand approach in Saipa Corporation based on Grounded Theory. The research data were gleaned through interviews, coded using open, axial and selective models and assessed and analyzed through Grounded Theory. A model was finally designed based on the effect of organizational identity on retention of employees which highlighted the fact that employer brand can enhance organizational identity through a number of strategies like job satisfaction, organizational commitment and productivity as well as some contextual factors and mediator conditions.
Machine summary:
طراحي مدل هويت سازماني با تأکيد بر نقش برند کارفرما با استفاده از نظريه داده بنياد (موردمطالعه شرکت سايپا) الناز بيات ١، محمدعلي شاه حسيني *٢، مجتبي اميري ٣، احمدعلي يزدان پناه 4 (دريافت : ٩٨/٠٢/٢٥-پذيرش نهايي: ٩٨/١١/٢٨) چکيده امروزه سازمان هاي برتر در تلاشند تا کارکنان بالقوه حرفه اي و متخصص را جذب کنند و در حفظ منابع انساني خود بکوشند.
در جهت ايجاد يک بنيان مفهومي، برند کارفرما فرآيند برقراري ارتباط بين فرهنگ سازماني و کارکنان سازمان تلقي و به عنوان ويژگيهاي متمايز سازمان در استخدام کارکنان که توسط کارکنان موجود و بالقوه سازمان درک ميشود (باکهاوس و تيکو،٢٠٠٤) پژوهش هاي ديگري نيز در مورد برند کارفرما، هويت سازماني، تعهد سازماني، رضايت شغلي، نگهداري و ارتباط آنها انجام شده که به صورت زير خلاصه شده اند.
برند کارفرماي داخلي به عنوان يک مقوله اصلي در شرکت سايپا با تأثير بر هويت سازماني، احساس شباهت مانند به دنبال اهداف يکسان بودن ، عضويت مانند احساس غرور و ارزش و وفاداري مانند تلاش بيش از انتظار براي سازمان را براي کارکنان ايجاد ميکند و موجب رضايت شغلي، تعهد سازماني و بهره وري و نهايتا نگهداري کارکنان ميشود.
A. (2017), identification Identifying and Prioritizing the Effective Factors in Retention of employees, Journal of Research in Human Resources Management, Imamhossein university, 8(4), 155-185.
, (2016), The Effect of Employer Brand on employees Maintenance: Organizational Identity, Job Satisfaction and Organizational Commitment as mediators, Journal of Development Management Process, 29(2), 47-69.
[In Persian] Priyadarshi, Pushpendra (2011), Employer Brand Image as Predictor of Employee Satisfaction, Affective Commitment & Turnover, The Indian Journal of Industrial Relations, 46(3), 510-522.