Abstract:
در محیطی برای رسیدن به اهداف مورد نظر، مدیریت و سبک اداره آن امری بسیار تاثیرگذار و اجتناب ناپذیر است. بالاخص در محیط های آموزشی که یکی ار مهمترین اهداف حضور دانش آموزان یادگیری و تربیت می باشد. ایجاد بستر مناسب برای سازماندهی فرآیند یاددهی و یادگیری، نقش رهبری آموزشی را در اثربخشی فعالیت معلمان پررنگ تر می سازد. معلمان محترم در هر جامعه ای یک صنف پراهمیت بوده و دارای نقش ارزنده و قابل ملاحظه ای می باشند. معلم درصورتی می تواند تدریس اثربخش داشته باشد که بتواند با شیوه های متعدد کلاس درس را مدیریت کند و تمام تمرکز و حواس دانش آموزان را به خود جلب کند. هدف این پژوهش بررسی شیوه ها و روش های مدیریت کلاس درس می باشد تا بتوانیم چراغی در راه توسعه حرفه ای معلمان این مرز و بوم بیافروزیم. روش تحقیق این مقاله بصورت کتابخانه ای می باشد. این مقاله سعی بر این داشته تا با استفاده از کتب معتبر و همچنین استفاده از مقالات به روز علمی، مطالبی در خور استفاده، پیرامون مدیریت کلاس گردآوری شود. در این پژوهش ابتدا عوامل موثر بر مدیریت کلاس که شامل ویژگی های شخصیت معلم، روش های تدریس معلم و استفاده از فنون تدریس می باشد مورد بررسی قرار داده شده و در ادامه بحث به معرفی سبک های اداره کلاس که شامل سبک اقتدارگرایانه (دموکراسی قانون مدار)، سبک مستبدانه (تحکم آمیز)، سبک آزادگذاری (بی عنان، آسان گیری) می باشد، پرداخته شده است.
Machine summary:
در اين پژوهش ابتدا عوامل موثر بر مديريت کلاس که شامل ويژگي هاي شخصيت معلم ، روش هاي تدريس معلم و استفاده از فنون تدريس مي باشد مورد بررسي قرار داده شده و در ادامه بحث به معرفي سبک هاي اداره کلاس که شامل سبک اقتدارگرايانه (دموکراسي قانون مدار)، سبک مستبدانه (تحکم آميز)، سبک آزادگذاري (بي عنان ، آسان گيري) مي باشد، پرداخته شده است .
بدون شک به منظور تدريس و نيل به اهداف آموزش و پرورش ، وجود شرايطي لازم مي باشد، از جمله اين شرايط مي توان به نظم حاکم بر کلاس به عنوان فاکتري مهم اشاره نمود، زيرا کلاسي که در آن اولين گام يادگيري (يعني نظم و انضباط و مشارکت در فعاليت و جلب توجه فعال شاگردان )اعمال نگردد، به يقين نتايج مطلوبي نخواهد داشت .
بيان مسئله و ضرورت آن اداره صحيح کلاس درس از مسائل مهم آموزشي است ؛ زيرا از اين طريق معلم مي تواند رفتارهاي مخرب و مزاحم را اصلاح نمايد و با ايجاد محيطي آرام و بدون تنش و درگيري شرکت دانش آموزان را در فعاليت هاي يادگيري افزايش دهد.
در نتيجه در اين نوع آموزش ، اداره کلاسدرس معني دار نيست و عمدتا اداره کلاس درس مربوط به آموزش معلم محور مي شود زيرا در روش هاي اين نوع آموزش است که دانش آموزان اغلب به طور گروهي در کلاس درس 98 حضور مي يابند و براي استفاده از تدريس معلم بايد مقررات کلاس را رعايت کنند (شعباني،١٣٩٦).