Abstract:
دکوپاژ یا تقطیع سینمایی نقشۀ گام به گام فیلمساز برای تولید یک اثر سینمایی یا تلویزیونی و جلوه های ویژه سینمایی بازآفرینی و بازسازی صحنه های غیرواقعی یا غیرممکن در روند تولید اثر است . شاهنامۀ فردوسی به دلیل وجود داستان های پرکشش ، پرمحتوا و سراسر تصویر دارای ظرفیت های گسترده ای برای بهره برداری در حوزة تولیدات سینمایی و نمایشی است . نگارنده بر آن است تا با تعریف مبانی و مفاهیم پایه در مبحث دکوپاژ و جلوه های ویژه همچنین استخراج داستان های مشهور در هر یک از بخش های اساطیری، پهلوانی و تاریخی شاهنامه و انطباق ابیات بر تقطیع سینمایی بپردازد و هر مصرع یا بیت را چونان یک نمای تصویری و توصیف نبردها و خرق عادت در آثار حماسی و پهلوانی را به منزلۀ جلوه های ویژه ای که در جهان سینما قابلیت بازآفرینی عینی خواهند داشت ، بررسی نماید. تجزیه و تحلیل داستان های مذکور و برهم گذاری تصویرسازی های فردوسی بر نماهای تعریف شده در ساختار فیلمنامه های مدرن ، توانایی ذاتی شاهنامه را در باززایی و تطبیق خود با عصر حاضر به دلیل وجود سراینده ای خلاق و تصویر ساز به رخ کشیده و فردوسی را در جایگاه یک سینماگر و با ذهنی سینمایی خواهد نشاند. در پایان ، داستان تحلیل و دکوپاژ شده همچون فیلم نامه ای کامل ، بی واسطۀ غیر و تنها بر مبنای ابیات سروده شدة فردوسی برای تبدیل به یک اثر هنری در قالب های گوناگون تصویری اعم از فیلم ، سریال ، انیمیشن (پویانمایی)، بازی های رایانه ای و مانند آن خواهد بود و در عین حال هر دو جنبۀ فرم و محتوا را در یک اثر شاخص پاسخگو است .
Machine summary:
نگارنده بر آن است تا با تعريف مباني و مفاهيم پايه در مبحث دکوپاژ و جلوه هاي ويژه همچنين استخراج داستان هاي مشهور در هر يک از بخش هاي اساطيري، پهلواني و تاريخي شاهنامه و انطباق ابيات بر تقطيع سينمايي بپردازد و هر مصرع يا بيت را چونان يک نماي تصويري و توصيف نبردها و خرق عادت در آثار حماسي و پهلواني را به منزلۀ جلوه هاي ويژه اي که در جهان سينما قابليت بازآفريني عيني خواهند داشت ، بررسي نمايد.
شاهنامه فردوسي يکي از توانمندترين متن هاي ادبي کهن براي اقتباس سينمايي است ، اما متاسفانه در سينماي ايران به ويژه سينماي پس از انقلاب از سوي کارگردانان ، فيلم نامه نويسان و تهيه کنندگان سينما کم تر مورد توجه قرار گرفته است .
٣-١- شاهنامه در آثار سينماگران ايراني مسعود مهرابي در کتاب فرهنگ تاريخ سينماي ايران از آغاز تا ١٣٧٥(١٣٧٥)، تمام وقايع و اتفاقات سينماي ايران را از آغاز تا دهه شصت ثبت نموده است که در اين ميان فهرست فيلم هاي اقتباس شده از شاهنامۀ فردوسي به همراه نقد و بررسي نقاط قوت و ضعف هر يک از آثار به چشم مي خورد.
نماي خيلي دور٥: نمايي که از فاصلۀ خيلي دور از سوژه ، فيلم برداري مي شود و تصويري کلي از مکان رويداد ماجرا به دست مي دهد.