Abstract:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه تفکر خلاق معلم با مهارت اجتماعی و کارآفرینی دانش آموزان دختر اول ابتدایی شهرستان گلوگاه صورت گرفت. در این تحقیق که از نوع تحقیقات کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری متشکل از 100 نفر از دانش آموزان شهرستان گلوگاه می باشند. ابزار گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه استاندارد تفکر خلاق ولچ (۲۰۰۲)، مهارت اجتماعی دانش آموزان گرشام و الیوت (۱۹۹۹) بود. داده های تحقیق نیز با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد تفکر خلاق معلم با مولفه مهارت اجتماعی (ابراز وجود و همدلی) و کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری دارد.
Machine summary:
از تأکيد بر الگوهاي قالبي اجتناب مي ورزند و کـلاس را چنان سازماندهي مي نمايند که محيطي تنوع و خلاق ايجاد شود (صالحي، ١٣٩٤) مهارت اجتماعي در بر گيرنده رفتارهايي هستند که احتمال تقويت از سوي اطرافيان را افـزايش مـي دهـد و موجـب عملکـرد شايسته فرد در جامعه مي گردند يکي از وظايف اجتماعي افراد فراگرفتن مهارت در ايجاد رابطه اي متقابل و موفق با همسالان است نهادهاي اجتماعي و عملکرد آنها عامل موثري در چگونگي اجتماعي شدن دانش آموزان و نحوه بر عهـده گـرفتن نقـش هاي حال و آينده آنان است از ميان جمله اين نهادها مدرسه نقش خيلي مهمي در اين رابطه دارد.
زيرا اگر شرايط لازم و مناسب معلمي فراهم نبايد هر نوع کوشش از نظر کيفيت و محتوايي نتيجه خواهد ماند (قدرت و همکاران ، (1395 نظام آموزشي و فعاليت هاي حاکم بر آن با توجه به پيشرفت جوامع ، همواره دستخوش تغيير و تحول بوده است و در ساختار نظام آموزشي يک دگر گوني کلي ايجاد شده است بر همين اساس وظيفه و مسئوليت معلمان امروز نسبت به گذشته سنگين تر و بچيده تر شده است (رحمانزاده و نجفي، ١٣٩٢) مدرسه جايي است که تعليم و تربيت رسمي در آن جريان دارد، از اين رو، بايد محيطي باشد که پرورش فکر و شکوفايي مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان را موجب شود.