Abstract:
پیشرفت تحصیلی با اصلاح ساختارهای محیط آموزشی از جمله عوامل فیزیکی و انسانی تحقق مییابد. در این راستا، تعدادی بایستهها و نبایستهها قابل طرح است که نمیتوان از تاثیر آنها در فرآیند رشد پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در محیط آموزشی چشمپوشی کرد. این امر از ضرورتهای مهمی به شمار میرود که در عوامل انسانی چون رفتار مدیر، معلم و تعامل دانشآموز با دانشآموزان دیگر و همچنین در برخی از شرایط فیزیکی مانند وجود کتابخانه، آزمایشگاه، نمازخانه، نمایشگاه و غیره در مدرسه نمود پیدا میکند. مقاله حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی کوشیده است تاثیر این بایستهها و نبایستههای فضای آموزشی را در روند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد بررسی قرار دهد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که تلاش در راستای بهبود رفتارها و عوامل انسانی نسبت به عوامل و شرایط فیزیکی موجود در فضای آموزشی از اولویت بیشتری برخوردار است؛ زیرا ارزیابی این مولفهها گویای آن بود که رشد پیشرفت تحصیلی ابتدا متاثر از عوامل انسانی است که به عوامل غیر انسانی نیز منتقل میشود.
Machine summary:
com تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١٠/٨ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١١/١٣ مقدمه محيط آموزشي از جمله مهم ترين عاملي است که تأثير چشمگيري بر پيشرفت تحصيلي و افزايش انگيزه دانش آموزان براي ادامه تحصيل و علم آموزي دارد که اغلب در کشور ما به آن توجه چنداني نميشود؛ در حالي که «اهميت دادن به فضاهاي آموزشي و رعايت اصول مربوط به آن در طراحي مراکز آموزشي منجر به ايجاد محيطي متناسب با خواسته هاي رواني دانش آموزان ميشود» (اسکندري، ١٣٨٦).
در پژوهش حاضر، به بررسي اثرات مثبت و منفي عوامل فيزيکي و انساني محيط آموزشي (مدرسه ) در يادگيري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پرداخته ميشود تا با شناسايي عوامل مثبت و تقويت آن ، محيطي آماده براي رشد همه جانبه آنان فراهم شود؛ زيرا آموزش ، مهم ترين امر در هر کشوري است و بايد به طور کامل ، هر کشوري نسبت به آن تمرکز کند تا بتواند آينده روشني را با توجه به آموزش درست رقم بزند.
پيشرفت تحصيلي دانش آموزان از جمله مسائل مهم در هر سازمان آموزشي است ؛ لذا براي تحقق اين امر بايستي از عوامل فيزيکي مناسب و عوامل انساني مجرب و کاربلد استفاده کرد.
همان طور که پيش تر گفته شد، محيط آموزشي بايد داراي شرايط مساعد براي پيشرفت تحصيلي و رشد همه جانبه دانش آموزان باشد و بيشک تحقق اين امر نيازمند ايجاد تغييرات در زيرساخت هاي دستگاه آموزشي است .
يافته ها عوامل غير انساني (محيط مدرسه ) ١- موقعيت جغرافيايي مدارس محل بناي مدرسه از اين جهت حائز اهميت است که تأثير زيادي در سلامت روحي- رواني و بهداشت جسماني و در نتيجه در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دارد.