Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سبک های هویت و سبک های مقابله ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان چالوس است. جامعه آماری این پژوهش 6502 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان چالوس بودند که از میان آنها بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 363 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های سبک های مقابله ای لازاروس و فلکمن (1980) و سبک های هویت وایت و همکاران (1998) استفاده گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین شیوه های فرزندپروری والدین و سبک های مقابله ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان چالوس رابطه معناداری وجود دارد.
Machine summary:
جدول ١- همبستگي بين سبک هاي مقابله اي و سبک هاي هويت دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان چالوس (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج ضريب همبستگي پيرسون مطابق با جدول فوق بيانگر رابطه ي مثبت و معناداري بين سبک هويتي اطلاعاتي با هر يک از راهبردهاي مقابله اي دانش آموزن يعني رويارويي، خودکنترلي، حمايت اجتماعي، مسئوليت پذيري ، حل مساله و ارزيابي مجدد مثبت در سطح آلفاي ٠/٠٥ مي باشد اما رابطه بين سبک هويتي اطلاعاتي با هر يک از راهبردهاي مقابله اي دانش آموزن فاصله گرفتن و گريز – اجتناب در سطح آلفاي ٠/٠٥ معنادار نيستند.
بحث و نتيجه گيري به منظور پاسخگويي به اين فرضيه از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد که نتايج نشان داد رابطه ي مثبت و معناداري بين سبک هويتي اطلاعاتي با هر يک از راهبردهاي مقابله اي دانش آموزن يعني رويارويي، خودکنترلي، حمايت اجتماعي، مسئوليت پذيري ، حل مساله و ارزيابي مجدد مثبت در سطح الفاي ٠/٠٥ مي باشد اما رابطه بين سبک هويتي اطلاعاتي با هر يک از راهبردهاي مقابله اي دانش آموزن فاصله گرفتن و گريز– اجتناب در سطح آلفاي ٠/٠٥ معنادار نيستند.
نتايج ضريب همبستگي پيرسون بيانگر رابطه ي مثبت و معناداري بين سبک هويتي تعهد با هر يک از راهبردهاي مقابله اي دانش آموزن يعني رويارويي، فاصله گرفتن و گريز– اجتناب ، حل مساله و ارزيابي مجدد مثبت در سطح الفاي ٠/٠٥ مي باشد اما رابطه بين سبک هويتي تعهد با هر يک از راهبردهاي مقابله اي دانش - آموزن خودکنترلي، حمايت اجتماعي و مسئوليت پذيري در سطح آلفاي ٠/٠٥ معنادار نيستند.