Abstract:
این تحقیق به بررسی عوامل بروز مشکلات آموزشی، چگونگی تشخیص این مشکلات و راه هایی برای درمان مشکلات یادگیری می پردازد. ابعاد شخصیتی شامل ابعاد جسمی، اجتمائی، عقلی و عاطفی می باشد که باید متعادل رشد کنند. اگر والدین و معلم از میزان استعداد فراگیر اطلاع درستی نداشته باشند درنهایت منجر به آسیب های جبران ناپذیری می شود. اگر مشکلات درست ارزیابی نشوند تاثیر بالقوهای روی عملکرد ناسازگارانه ی فرد خواهند داشت و در حوزه های چندگانه زندگی دانش آموز ضعف ایجاد خواهد کرد. مشکلات یادگیری برای افراد درد آور می شوند زیرا نمی توانند دریابند که چرا یادگیری برای شان دشوار شده است و تمرکزی روی فضای کلاس و مطالبی که آموخته می شود ندارد، در حالیکه بعضی از آنان احساس میکنند به اندازه دوستان شان باهوش هستند و بعضی حس و تصور کم هوشی به خود القا میکنند. بسیاری از دانش آموزان که در یادگیری مشکل دارند اعتماد به نفس خود را برای ادامه یادگیری از دست میدهند و این میتواند آنها را به سمت ناتوانی و حتی حس بی کفایتی هدایت کند. تحقیق حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی کوشیده است عوامل موثر بر روند منفی یادگیری ومشکلات آموزشی را بررسی کند. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که منشا مشکلات آموزشی طیف بسیار گسترده ای دارد و اگر به موقع تشخیص داده نشده و در جهت رفع آن اقدامی نشود، آسیب های جبران ناپذیری متوجه فراگیر می شود.
Machine summary:
در اين مقاله سعي شده است تا عوامل دخيل در روند يادگيري که ممکن است باعث آسيب هاي مخرب و غيرقابل جبران شود را بررسي کند،زيرا هريک از موانع در جريان يادگيري چه کوچک چه بزرگ تاثير قابل توجهي در ادامه تحصيل وآينده فراگيران دارد و اگر در شناسايي و بهبود آنان اقدامات لازم انجام نشود ممکن است آينده و مسير يک فرد و در آخر نقش موثر او در جامعه به تاثيري نامطلوب تغيير کند.
دسته دوم مشکلات جسمي که به دنبال حالت فيزيکي، حالت رواني و عاطفي نيز ايجاد کرده است و اجازه ابراز استعدادها و تواناييهاي فرد را نميدهد، به عنوان مثال دانش آموزي که به خاطر کوچکي جسم و قد خود احساس حقارت دارد (عصاره ، ١٣٧٢) و حاضر به همکاري وحضور درکنار دوستان و معلم نيست ، دانش آموزي که از سمعک براي بهبود شنوايي استفاده ميکند از اينکه درکلاس مانند سايرين حاضر شود امتناع ميکند.
تاثيرات حاصل از خانواده نقش مهمي در يادگيري دارد، به عنوان مثال تصور کنيد دانش آموزي که صبح با روحيه حساسي که دارد شاهد دعواي والدين خود بوده و اکنون با دروني آشوب به کلاس آمده است ، معلم در حال تدريس است و اودر حال تجسم وغرق دراتفاقات بين والدين است ، درنتيجه قادر به تمرکز و فراگيري مطالب نيست و در اين حين اگر معلم سوالي کند نمي تواند پاسخ بدهد و در نتيجه سرزنش معلم افسردگي و تنفر فراگيري بيشتر ميشود.