Abstract:
قالی های زمینه سفید غرب آناتولی به دو دسته «سلندی» و «ترانسیلوانیایی» تقسیم می شوند. قالی های سلندی اولین بار در شهر کوچکی به همین نام و برای استفاده در حمام تولید شدند و دارای سه طرح «چینتامانی»، «پرنده ای» و «عقربی» هستند. ظاهرا طرح های پرنده ای، تلخیصی از گل های رز و برگ های نخلی برگرفته از ابرچینی هستند و در اندازه های کوچک پارچه و بزرگ پارچه با حاشیه های گنبدی، گوتیکی یا گلدار، از نظر رنگی تنوع بیشتری نسبت به طرح چینتامانی دارند. طرح های عقربی حاشیه گلدار، به تعداد بسیارکم و حداکثر در 7 رنگ تولید شده اند. ویژگی عمومی قالی های ترانسیلوانیایی برخورداری از محراب یک یا دوطرفه و حاشیه پهن با طرح کتیبه ای است. قالی های ترانسیلوانیایی به چهار دسته «تک محرابی»، «محرابی دوطرفه»، «کف ساده» و «محرابی ستوندار» تقسیم می شوند و نسبت به قالی های سلندی، بافت فشرده و رج شمار بالاتری دارند. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است.مهم ترین نتایج پژوهش حاضر عبارتند از: در این قالی ها تراکم نقوش در متن و حاشیه مشاهده نمی شود؛ تناسبات طلایی در اندازه های کل بیشترین کاربرد را دارند؛ خطوط رهنمونگر قطری در کل و متن قالی ها به میزان کم و به یک نسبت رعایت و خطوط رهنمونگر افقی بیشتر از عمودی استفاده شده اند.
The white background rugs of western Anatolia are classified into two groups of: Selendi and Transylvania.
The Selendi rugs were initially created in a small city by the same name to be used in public bathhouses
and consist of three designs of: Scorpion, Bird and Chintamani. It appears that the bird design
is an abridged pattern of rose flowers and palm leaves taken from Chinese clouds; furthermore, they
acquire dome-like borders, gothic or floral patterns and have a variety of colors compared to the Chintamani
design. Scorpion designs with floral borders are created in smaller numbers and in maximum
of seven colors. The general characteristics of Transylvania rugs is the presence of a one or two-sided
mihrab design and a wide border with inscriptional patterns. These rugs are classified into four categories
of “single mihrabs”, “two-sided mihrabs”, “simple insoles” and “column-based mihrabs”. Furthermore, as
compared to Selendi rugs, they have a tighter weave and more rows. This paper is conducted via a descriptive
and analytic method and the results show that in the mentioned rugs there is not much density
of the patterns in the borders and inscriptions, also, golden proportions are more significant in the general
outlook. Moreover, vertical guidelines in the inscriptions of the rug are lesser seen than lateral guide
lines that cross the vertical lines.
Aims of the research:
1- To recognize and categorize white background Anatolian rugs.
2- To study and scrutinize the categorization of the rugs.
Research questions:
1- What are the designs, colors and patterns of white background Anatolian rugs?
2- How can geometrical principals be applied to the white background