Abstract:
در نظام آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانشآموزان به منظور ارتقا آمادگی تحصیلی/شغلی و دستیابی به موفقیت، از وظایف مشاوران مدرسه است. مطالعه حاضر با هدف پدیدارشناسی تجارب زیسته 10 نفر از مشاوران مدارس شهر تهران، در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونهگیری دردسترس انجام شد. تحلیل مضامین و کدگذاری مصاحبهها به روش کلایزی صورت پذیرفته و حاصل آن استخراج 160 مضمون، 54 مقوله فرعی و 24 مقوله اصلی بود. مقولات اصلی در چهاربخش تحت عناوین؛ 1- ضرورتها و الزامات برنامه هدایت تحصیلی، 2- شایستگیهای مورد نیاز دانشآموزان، 3- عوامل مرتبط با مدرسه و خانواده، و 4- چالشهای هدایت تحصیلی موجود، دستهبندی شدند. دو بخش؛ ضرورتها و الزامات برنامه، و شایستگیهای مورد نیاز با پژوهشهای مشابه خارجی هم-سو بوده اما در رابطه با پژوهشهای داخلی، این دوبخش جنبه نوآوری دارند. بخشهای 3و4 که به عوامل مرتبط و چالشهاپرداختهاند، با پژوهشهای داخلی و خارجی همسو میباشند.
AbstractIn the Iranian educational system, it is the duty of school counselors to students' education guidance in order to improve their academic/career readiness and achieve success. The aim of this study was to Phenomenology the lived experiences of 10 school counselors in Tehran in the academic year 2019-2020 by available sampling method. The themes were analyzed and the interviews were coded by Colaizzis' method and the result was 160 theme, 54 sub-categories and 24 main-categories. The main categories in four sections under the headings; 1-Necessities and requirements of the academic guidance program, 2-Competencies required by students, 3-Factors related to school and family, and 4-Existing academic guidance challenges were formulated. Two sections; The necessities and requirements of the program, and the competencies required, are in alignment with similar foreign research, but in relation to Internal research, these two areas are innovative. Sections 3 and 4, which deal with related factors and challenges, align with internal and foreign research.
Machine summary:
بر اين اساس ، هدف از گنجاندن برنامه هاي راهنمايي و مشاوره در مدارس ، آماده سازي دانش آموزان براي زندگي پس از مدرسه و کسب رضايت در تحصيل و شغل است (نجوگيو، کيبارا و گيچوهي ،٢٠١٩١٠؛ مودوليا،١١ ٢٠١٧؛ نونگ ،١٢ ٢٠١٦).
بر اساس مصوبات جلسه شماره ٦٦٦؛ شوراي عالي آموزش و پرورش ، به تاريخ ١٣٨٠/٨/٣ عدم هماهنگي هدايت با امکانات و نيازهاي کشور (شفقتيان ، ١٣٧٦)، نبود فرصت کافي براي شناخت ويژگيهاي شخصيتي، عدم تجربه کافي مشاوران و آگاهي خانواده ها (ادريسي، ١٣٧٦)، عدم دستيابي به اهداف تعيين شده (رخصت طلب ، ١٣٧٥) و عدم تأثير راهنماييها و توصيه هاي مشاوران در انتخاب دانش آموزان را نشان داد.
برنامه راهنمايي در مدارس ، فرآيند حرفه اي نظام مندي براي کمک به دانش آموزان است تا با درک بهتر نيازها، توانمنديها و علائق خود، و هماهنگ ساختن اهداف زندگي تحصيلي و شغلي با اين ويژگيها و حل تعارضات ، به عنوان يک عضو مطلوب در جامعه نقش خود را ايفا نموده و در نهايت بهترين گزينه ها را از گزينه هاي موجود انتخاب کنند (دهامي و شارما،٥ ٢٠٢٠).
اين مقولات ناظر به شايستگيها و صلاحيت هاي رشدي مبتني بر مهارت هاي مورد نياز دانش آموزان براي تصميم گيري و انتخاب صحيح در برنامه هدايت تحصيلي است .
1. Saunders, Peterson, Sampson & Reardon 2.
The role of guidance and counseling in promoting student discipline in secondary schools in Kenya: A case study of Kisumu district.
The Influence of Educational Financing, Career Guidance, Student Learning Motivation, Learning Discipline on Readiness to Enter the World of Work on Students Senior High School in Padang City.