Abstract:
اولین گام برای ایجاد هر گونه تحول در برنامهریزی آموزشی که بتواند پاسخگوی تحولات و تغییرات علمی و اقتصادی باشد توجه به کیفیت برنامههای درسی و ارزیابی آن است. باتوجه به این امر، پژوهش حاضر به دنبال ارزیابی کیفیت برنامه درسی آموزش های مهارتی رشته کشاورزی؛ مطالعه موردی؛ رشته آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه پیام نور مرکز سمیرم و شهرضا از دیدگاه دانشجویان و اساتید این رشته و ارائه پیشنهادات لازم می باشد. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخت با 51 سوال، استفاده گردید. نمونه مورد مطالعه 6 نفر استاد و 37 نفر از دانشجویان دانشگاه های پیام نور مرکز سمیرم و شهرضا، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، بودند. با استفاده از مقیاس طیف لیکرت به بررسی میزان مطلوبیت کیفیت برنامه درسی از دیدگاه دو گروه مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاکی از این بود که دانشجویان و اساتید مورد مطالعه، به ترتیب کیفیت برنامه درسی آموزش های مهارتی را با میانگین 60/2 و 07/3 برآورد کردند که هر دو در سطح نسبتا مطلوب قرار دارند.
Machine summary:
ارزیابی کیفیت برنامه درسی آموزش های مهارتی رشته کشاورزی؛ مطالعه موردی؛ رشته آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه پیام نور مرکز سمیرم و شهرضا آسیه قربانی1 ، زهرا فرهادیپور2 ، علی قاسمپور دهاقانی3 1 دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی دانشگاه پیامنور مرکز سمیرم (نویسنده مسئول) 2 دانشجو کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی دانشگاه پیامنور مرکز سمیرم 3 استادیار گروه علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی دانشگاه پیامنور مرکز سمیرم چکیده اولین گام برای ایجاد هر گونه تحول در برنامهریزی آموزشی که بتواند پاسخگوی تحولات و تغییرات علمی و اقتصادی باشد توجه به کیفیت برنامههای درسی و ارزیابی آن است.
باتوجه به این امر، پژوهش حاضر به دنبال ارزیابی کیفیت برنامه درسی آموزشهای مهارتی رشته کشاورزی؛ مطالعه موردی؛ رشته آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه پیام نور مرکز سمیرم و شهرضا از دیدگاه دانشجویان و اساتید این رشته و ارائه پیشنهادات لازم میباشد.
2- کیفیت محتوا در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی چگونه است؟ جدول (2) میزان مطلوبیت ملاک محتوا در برنامه درسی رشته کشاورزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق جدول (2)، میانگین و میزان مطلوبیت هر یک از نشانگرهای مربوط به ملاک محتوا در برنامه درسی از نظر دانشجویان و اساتید آمده است.
4- کیفیت فعالیت های یادگیری در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی چگونه است؟ جدول (4) میزان مطلوبیت ملاک فعالیت های یادگیری در برنامه درسی رشته کشاورزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مطابق جدول (4)، میانگین و میزان مطلوبیت هر یک از نشانگرهای مربوط به ملاک فعالیت های یادگیری در برنامه درسی از نظر دانشجویان و اساتید آمده است.