Abstract:
هدف این پژوهش مطالعه بررسی رابطه هوش چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان نسبت به رشتههای مختلف در شهر سردشت بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مقطع متوسطه شهر سردشت در سال 1400 بودند که 384 نفر از دانش آموزان، شهر سردشت به صورت نمونهگیری تصادفی در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه هوش چندگانه گاردنر، پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان به تغییر رشته بودند. برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتههای نشان داد، بین مولفههای هوش چندگانه گاردنر، پیشرفت تحصیلی، نگرش دانش آموزان به انتخاب رشتهها رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که باور به مستعد بودن در رشته انتخابی و علاقه مند بودن به دروس، جزء بیشترین دلایل دانش آموزان برای انتخاب رشته در دبیرستان و علاقه شخصی جزء بیشترین دلایل آنها برای انتخاب رشته دانشگاهی مورد نظر بود. اکثر دانش آموزان، منابع اطلاعاتی خود را در مورد رشه دبیرستان، افراد دارای رشته مورد نظر و اکثر آنها منابع اطلاعاتی خود را برای رشته دانشگاهی، اقوام شاغل در رشته مورد نظر، عنوان نمودند و نقش مشاور برای آنها کمرنگ بود ولی برای مادران مشاور در انتخاب رشته فرزندشان مهم بود. تقریبا به یک میزان، دانش آموزان با والدینشان در مورد انتخاب رشته در دبیرستان و دانشگاه، دارای اختلاف نظر و فاقد اختلاف نظر بودند و هوش چندگانه و پیشرفت تحصیلی از عوامل موثر در نگرش دانش آموزان به تغییر رشته است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between Gardner multiple intelligence and academic achievement and students' attitudes toward different disciplines in Sardasht. The statistical population of this study was high school students in Sardasht in 1400 that 384 students in Sardasht were selected by available random sampling as a research sample. The research instruments were Gardner Multiple Intelligence Questionnaire, Academic Achievement and Students' Attitudes Towards a Change of Course. Pearson correlation coefficient was used to test the hypotheses. Findings showed that there is a positive and significant relationship between the components of Gardner's multiple intelligence, academic achievement, students' attitudes toward choosing disciplines. Therefore, it can be concluded that the belief in being talented in the chosen field and being interested in courses was one of the most common reasons for students to choose a field in high school and personal interest was one of the most common reasons for choosing a university field. Most of the students mentioned their sources of information about high school background, people with the desired field, and most of them stated their sources of information about the university field, relatives working in the desired field, and the role of counselor was small for them, but for counseling mothers in It was important to choose their child's field. Almost equally, students disagreed with their parents about choosing a major in high school and university, and multiple intelligences and academic achievement are among the factors influencing students' attitudes toward changing majors.
Machine summary:
گلاویژ یوسفی اقدم 1 ، سامان قادری 2 1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز مهاباد (نویسنده مسئول) 2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز مهاباد چکیده هدف این پژوهش مطالعه بررسی رابطه هوش چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان نسبت به رشته های مختلف در شهر سردشت بود.
یافتههای نشان داد، بین مؤلفه های هوش چندگانه گاردنر، پیشرفت تحصیلی، نگرش دانش آموزان به انتخاب رشته ها رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.
لذا در پژوهش حاضر رابطه هوش چندگانه گاردنر، پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان نسبت به تغییر رشته های مختلف برسی خواهد شد.
در مجموع پژوهش هایی که رابطه بین هوش و پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به تغییر رشته را بررسی کرده اند، هوش های چندگانه گاردنر را کمتر مورد توجه قرار داده اند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار 1: نمودار ، توزیع جنسیت در جامعه آماری تحقیق جدول (1) میزان شناخت دانش آموزان از رشته های تحصیلی در دبیرستان و دانشگاه (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول (1) نشان می دهد که 47.
جدول (6)- رشته های تحصیلی منتخب دانش آموزان در دبیرستان و دانشگاه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول (6) نشان می دهد که 39.
Almost equally, students disagreed with their parents about choosing a major in high school and university, and multiple intelligences and academic achievement are among the factors influencing students' attitudes toward changing majors.
Keywords: Gardner's multiple intelligences, academic achievement, students' attitudes toward different disciplines