Abstract:
این مقاله با بهرهگیری از نظریۀ «اسپریگنز» و با ملاحظۀ بحرانهای موجود در جامعه، منطق درونی و ارتباط ارکان رژیم موجود در همپرسه قوانین را بر اساس وظایف و اختیارات آنها بررسی میکند. حاصل کار، ترسیم الگویی از رژیم سیاسی است که براساس ترکیبی از عناصر اصلی دو رژیم پادشاهی و دموکراسی تکوین یافته و مهمترین اهداف آن، تامین سعادت و امنیت اعضای جامعه است. در این رژیم، نهاد پادشاهی در راس است، ولی نهادهای شورایی قدرتمندی همچون شورای شبانه، پاسداران قانون و انجمن شهر متشکل از نخبگان با تجربه پیشبینی شده است که هرچند نقش پادشاه را در ادارۀ امور تعدیل می-کنند، در موارد متعددی دچار تداخل وظایف هستند. در مجموع چینش نهادهای این رژیم به گونهای است که به دلیل عدم انسجام درونی، امکان پویایی و نوآوری اساسی و یا شکوفایی شهروندان را سلب نموده و حالتی ایستا و متصلب را در ابعاد گوناگون زندگی استمرار میبخشد. همچنین این رژیم را می-توان الگویی حد فاصل میان دو جامعۀ آرمانی و واقعی دانست که هرچند از الگوی همپرسه جمهور فاصله زیادی دارد، بالفعل شدن آن در واقعیت نیز بسیار بعید مینماید
Machine summary:
در اين رژيم ، نهاد پادشـاهي در رأس اسـت ، ولـي نهادهـاي شـورايي قدرتمنـدي همچون شوراي شبانه ، پاسداران قانون و انجمن شهر متشکل از نخبگان با تجربه پيش بيني شده است که هرچند نقش پادشاه را در ادارة امور تعديل ميکننـد، در موارد متعددي دچار تداخل وظايف هسـتند.
هدف نظام تربيتي خـاص، پـرورش اعضـاي کارآمد جامعۀ سياسي است و به همين دليل از ابتدا تحت آموزش قرار گرفته تـا هـم در راستاي اهداف شهر رشد و فعاليت نموده و روح آن برابر اهداف حکومت تربيـت شـود و هم از بين آنان بتوان افراد لايق تصدي پست هاي مهم دولتـي را شناسـايي و از آنهـا در مناصب حکومتي استفاده نمود (قوانين : ٧٥١) و ايـن را مـيتـوان جامعـه پـذيري سياسـي افلاطون ناميد که به دنبال انتقال هنجارها و رفتارپذيري سياسي از نسلي به نسل ديگـر است و به دنبال تحقق هدف والاي خود در تأسيس شهر يعني فضـيلت و تربيـت انسـان است (عالم ، ١٣٩٣: ١١٧).
هر چنـد زن در قـوانين بـه خانه برگشته و امور مربوط به منزل را برعهده دارد، در اين زمينه نگـاهي جديـد مطـرح شده و آن اينکه زن به جاي تعلق به همه و يا طبقه اي خاص، متعلق به حکومت اسـت و به نوعي همان مرام اشتراکي به شکلي ديگر مطرح شده و آزادي شهروندان نيـز محـدود گرديده است ؛ به اين صورت که حکومت براي افراد تصميم ميگيرد و سرپرسـتي آنهـا را برعهده دارد و آنان، هيچ اختيار و حقي براي خود ندارند.