Abstract:
میزان بهکارگیری و اعتبار حدیث و سنت پیامبر (ص) در رویکرد تفسیری محققان جریان فمینیسم اسلامی در هر دوره از تطور فکری آنان متفاوت و با الگوپذیری از اندیشمندان جریان اصلاحطلب اسلامی بوده است. آمنه ودود محسن یکی از برجستهترین چهرههای این جریان، در کتاب «قرآن وزن» به تبعیت از فضل الرحمن نقش اندکی برای احادیث قائل بوده است. در دورهای دیگر، او در کتاب «جهاد جنسیت» با استفاده از رویکرد بافتگرایی خالد ابوالفضل و رویکرد معناشناختی، نظریه «اعتقاد به درنگ وجدانی براساس پارادایم توحیدی» را در فهم قرآن بهکار میبرد. کاربرد حدیث در آثار جدید ودود بهوضوح قابلپیگیری نیست. با تتبع در دیدگاهها و برداشتهای جدید وی و مقایسه آنها با آثار خالد ابوالفضل میتوان دریافت که حدیث در شکلگیری رویکرد نوین تفسیری ودود و اقدام جنجالبرانگیز او در امامت جماعت نماز در سال 2005 میلادی نقش مهمی دارد. این مساله با بررسی استنادهای روایی خالد ابوالفضل در تحلیل آیه 34 سوره نساء و معنای نشوز در آن و استنادش به حدیث «ام ورقه» در صدور فتوا برای اثبات امامت جماعت زنان در نماز، مشخص میشود.
The utilization and authenticity of hadiths in every opinion course of Islamic Feminism Issue has been had different approaches and they imitated from the thinkers of Islamic reforming issue. Amina Wadud, one of the most prominent thinker of Islamic Feminism, in her book ‘Quran and woman’ has imitated from Fazlur al-Rahman and has not been utilized of hadiths in her theory “Hermeneutics of tawhid”. At anther course, she gived a new theory are called “Consciousness pause according toTawhidic Paradigm” in her new work “Inside the Gender jihad”. She utilize semantic approach and khaled Abou El fadl’s Contextualism approach for conception of quran. We can not follow the amount of utilization of hadiths at wadud’s new works. But we can find out that hadiths have an important role in her new commentary approach especially about verse 34 of forth surah and her alarming work for leading salah in 2005. This case approve with the surveying khaled Abou El fadl’s citation to hadith in elucidation the meaning of the word “Noshooz” at vers 34 and his indults that used hadith “Umm Waraqah” to approve leading of women for men at Salah.
Machine summary:
با تتبع در ديدگاه ها و برداشت هاي جديد وي و مقايسه آنها با آثار خالد ابوالفضل ميتوان دريافت که حديث در شکل گيري رويکرد نوين تفسيري ودود و اقدام جنجال برانگيز او در امامت جماعت نماز در سال ٢٠٠٥ ميلادي نقش مهمي دارد.
(Wadud, 2006: 28-29) پس ميتوان گفت که ودود از تلفيق رويکرد سمانتيک با رويکرد بافت گرايي خالد ابوالفضل ، روشي جديد در فهم قرآن ارائه ميکند تا اين بار نه درصدد اثبات تساوي جنسيتي ، بلکه درحرکتي به سوي عدالت اجتماعي با اثبات شأن کامل انساني زنان و استفاده از تجربه هاي آنان باشد (١٦ :٢٠٠٦ ,Wadud).
٢. کاربرد حديث در رويکرد قرآني ودود با توجه به نقش احاديث در فهم قرآن کريم و اعتقاد به استفاده يا عدم استفاده از آنها در برداشت هاي قرآني، همواره دانشمندان ديدگاه ها و نظريه هايي را در اين زمينه مطرح کرده اند.
بررسي و نقد کاربرد حديث در رويکرد تفسيري ودود در کتاب «قرآن و زن » فمينيست ها در مقطعي از شکل گيري انديشه هاي متجددانه خود و ضمن مطالعه هرمنوتيکي قرآن ، «از احاديث به عنوان بخشي از تاريخ ياد ميکنند که اعمال و گفتار پيامبر(ص ) را فقط براي حل مشکلي در يک مقطع زماني نشان ميدهد و قابل تعميم به جامعه امروزي نيست .
- به کارگيري ديدگاه هاي خالد ابوالفضل و عدم اذعان به استنادهاي روايي او مهم ترين کاربرد حديث در رويکرد نوين تفسيري ودود در کتاب «جهاد جنسيت » مربوط به تحليل آيه کليدي ٣٤ سوره نساء در مباحث مربوط به زنان است .