Abstract:
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان اجرا شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانش آموزان دختر پایه های یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم شهر خمینی شهر به تعداد تقریبی 1693 نفر، در سال تحصیلی 96-1397 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس نقطه برش پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون، نمونه ای به تعداد 28 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گواه (15 نفر) و گروه آزمایش (13 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پنتریچ و دی گروت (1990) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 ساعته، تحت مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (هیز، استروسال و ویلسون، 2011) قرار گرفت. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش در مولفه های سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری منجر به افزایش معنادار عملکرد در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون گردید (05/0>P)؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مدارس با به کارگیری مداخله درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد می توانند باعث افزایش سازگاری اجتماعی و خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان شوند تا از این طریق دانش آموزان به موفقیت تحصیلی دست یابند.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on social adjustment and Self-regulation learning in female students with test anxiety. The research design was a quasi-experimental with pretest-posttest control group. The study population was all female students of the 11th and 12th grades of Khomeini Shahr city second-cycle high schools, approximately 1693 people, in the academic year 2017-2018. Using the available sampling method and based on the cut-off point of the Sarason Anxiety Questionnaire, a sample of 28 people was selected and randomly divided into two groups of control (15 people) and experimental group (13 people). The research instruments were Sinha and Singh Social Adjustment Questionnaire (1993) and Pintrich and De Groot (1990) motivational strategies for learning questionnaire. The experimental group received eight sessions of 2-hour acceptance and commitment group therapy (Hayes, Strosahl & Wilson, 2011). The control group did not receive any intervention. Multi-variable covariance analysis was adopted to analyze the data. The results showed that therapeutic intervention based on commitment and acceptance in the components of social adjustment and learning self-regulation led to a significant increase in performance in the experimental group compared to the control group in the post-test phase (p<0/05); The overall conclusion is that schools by using therapeutic intervention based on acceptance and commitment can increase social adjustment and self-regulation of students' learning to achieve academic success.
Machine summary:
Committed action 21 براون ١ و همکاران ، ٢٠١١)، سازگاري (ياوري و آقايي، ١٣٩٥؛ سعيدي و خلعتبري ، ١٣٩٥؛ لعلي ، ١٣٩٥؛ شاکر اردکاني ، رحيمي و صالح زاده ، ١٣٩٦؛ نوري و همکاران ، ١٣٩٦؛ استاديان خاني و فدايي مقدم ، ١٣٩٦؛ اسدزاده و همکاران ، ١٣٩٧؛ فرمن و هربرت ٢، ٢٠٠٨ و وايتينگ ، سيمپسون ، کروچي و مک لود٣، ٢٠١٢)، خودتنظيمي (قره آغاجي و همکاران ، ١٣٩٥؛ سعيد منش و پهلوان ، ١٣٩٦؛ نوکاني ، حسين زاده و سيفي ، ١٣٩٦؛ کلاهدوز، ١٣٩٦؛ ونگ ٤ و همکاران ، ٢٠١٥ و سوين ، هنکاک، هاينزورث و بومن ٥، ٢٠١٥)، تعلل ورزي تحصيلي (پورعبدل ، صبحي قراملکي ، بسطامي و غضنفري ، ١٣٩٥)، افسردگي و اضطراب (محمودي و قادري ، ١٣٩٦)، اضطراب اجتماعي (اسماعيلي ، اميري ، عابدي و مولوي ، ١٣٩٧)، انعطاف پذيري شناختي (گليک و اورسيلو٦، ٢٠١٥) و کمال گرايي (گنيلکا و برودا٧، ٢٠١٩) به تأييد رسيده است .
لذا پژوهش حاضر با اين هدف صورت گرفته است که مشخص شود آيا مي توان با ارائه روان درماني هاي مبتني بر تعهد و پذيرش سازگاري اجتماعي و خودتنظيمي يادگيري دانش آموزان داراي اضطراب امتحان را بهبود بخشيد؟ بنابراين براي رسيدن به هدف بيان شده و با توجه به پيشينه پژوهش فرضيه هاي زير تدوين شدند: ١- درمان مبتني بر پذيرش و تعهد بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان دختر مؤثر است .
A randomized controlled trial of acceptance-based behavior therapy and cognitive therapy for test anxiety: A pilot study.
Keywords: Test Anxiety, Social Adjustment, Self-regulation Learning, Acceptance and Commitment Therapy 41