Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی کمال گرایی مبتنی برراهبردهای کنترل فکر و مسئولیت پذیری در دبیران مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری بوده که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران زن آموزش و پرورش مقطع دوم متوسطه شهرستان ساری در سال تحصیلی 98-1397 بوده که تعداد آن ها 784 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب ناحیه آموزشی 254 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های کمال گرایی چندبعدی بشارت (1386) ، پرسشنامه راهبرد های کنترل فکر ولز و دیویس (1994) و پرسشنامه مسئولیت پذیری کالیفرنیا (گاف ، 1984) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی( میانگین، انحراف معیار جداول و نمودار ها) و دربخش آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار 24SPSS از آزمون کالموگروف اسمرینوف ، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه های راهبردهای کنترل فکر با مولفه های کمال گرایی ارتباط معنی دار وجود دارد. همچنین بین مسئولیت پذیری با مولفه های کمال گرایی ارتباط معنی داری وجود دارد. سهم هر یک از مولفه های راهبردهای کنترل فکر و مسئولیت پذیری در پیش بینی کمال گرایی خودمدار متفاوت است بطوریکه راهبرد حواس پرتی بیشترین سهم و خودتنبیهی کمترین سهم را در پیش بینی کمال گرایی خود مدار دارا می باشند. همچنین سهم هر یک از مولفه های راهبردهای کنترل فکر و مسئولیت پذیری در پیش بینی کمال گرایی جامعه مدار متفاوت است بطوریکه کنترل اجتماعی بیشترین سهم و مسئولیت پذیری کمترین سهم را دارا می باشند و در نهایت سهم هر یک از مولفه های راهبردهای کنترل فکر و مسئولیت پذیری در پیش بینی کمال گرایی دیگر مدار متفاوت است بطوریکه ارزیابی مجدد بیشترین سهم و مسئولیت پذیری کمترین سهم را دارا می باشند.
Machine summary:
بحث و نتیجه گیری یافته های حاصل از فرضیه اول نشان داد که بین مؤلفه های راهبردهای کنترل فکر با کمال گرایی خودمدار در دبیران مقطع دوم متوسطه شهرستان ساری رابطه معنی داری وجود دارد.
یافته های حاصل از فرضیه دوم نشان داد که بین مؤلفه های راهبردهای کنترل فکر با کمال گرایی جامعه مدار در دبیران مقطع دوم متوسطه شهرستان ساری رابطه معنی داری وجود دارد.
یافته های حاصل از فرضیه سوم نشان داد که بین مؤلفه های راهبردهای کنترل فکر با کمال گرایی دیگر مدار در دبیران مقطع دوم متوسطه شهرستان ساری رابطه معنی داری وجود دارد.
یافته های حاصل از فرضیه چهارم نشان داد که بین مسئولیت پذیری با مؤلفه های کمال گرایی در دبیران مقطع دوم متوسطه شهرستان ساری رابطه معنی داری وجود دارد.
یافته های حاصل از فرضیه پنجم نشان داد که بین سهم هریک از مؤلفه های راهبردهای کنترل فکر و مسئولیت پذیری در پیش بینی کمال گرایی خودمدار در دبیران مقطع دوم متوسطه شهرستان ساری متفاوت است .
یافته های حاصل از فرضیه ششم نشان داد که سهم هریک از مؤلفه های راهبردهای کنترل فکر و مسئولیت پذیری در پیش بینی کمال گرایی جامعه مدار در دبیران مقطع دوم متوسطه شهرستان ساری متفاوت است .
یافته های حاصل از فرضیه هفتم نشان داد که سهم هریک از مؤلفه های راهبرد های کنترل فکر و مسئولیت پذیری در پیش بینی کمال گرایی دیگر مدار در دبیران مقطع دوم متوسطه شهرستان ساری متفاوت است .