Abstract:
با توجه به پیچیدگی روزافزون سازمانها و تفاوت در اندیشه، نگرش و باورهای افراد، تعارض و ستیز بهعنوان جزء اجتنابناپذیر زندگی سازمانی مطرح است. هدف از انجامدادن این پژوهش، طراحی مدل پیشایندها و پیامدهای رقیبستیزی افراطی در بین مدیران ورزشی کشور بود. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بود و از روش نظریه دادهبنیاد (استراوس و کوربین) استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای عمیق و باز با 30 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مطالعهشده است. مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص روایی این پژوهش را بررسی و تأیید کردند. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعة حسابرسی فرایند نتایج، 80 درصد به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. براساس دادههای بهدستآمده از مطالعات کتابخانهای، اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و مقولهبندی آنها، 143 مفهوم کلیدی در قالب 64 مقوله و 11 طبقة اصلی شامل عوامل انحصار، مادیگرایی و قدرتطلبی، رقیبستیزی افراطی، اصلاحات ساختاری و فرایندی، مدیریت اثربخش و کارآمد، عوامل مؤثر مدیریتی، مکانیزمهای آموزش و یادگیری، مکانیزمهای اصلاح فرهنگ، فضای سازمانی، عوامل بیرونی، ویژگیهای جمعیتشناختی و پیامدهای فردی و سازمانی شناسایی و استخراج شد؛ بنابراین در انتصاب مدیران ورزشی به سبب مواجهه مستمر با تعارضات سازمانی بهتر است بر این مؤلفهها تأکید شود تا تواناییهای مدیران ورزشی برای اداره و کنترل سازمان تقویت شود.
Given the growing complexity of organizations and the differences in people's thoughts, attitudes, and beliefs, conflict is seen as an inevitable component of organizational life. The aim of this study is to design a model for the antecedents and consequences of extreme rivalry among the country sport managers.This study has a qualitative approach which used the grounded theory (Strauss & Corbin) as a research method. For gathering data, this study examined high level documents and interviewed with 30 experts who were aware of this subject. The validity of this study was examined and approved by the interviewers and then expert professors. The reliability of it is %80 which was obtained by using the methodology of the auditing result process. For data analysis, this study applied the continuous comparison method in three stages: open, axial and selective coding. As a result of analysis of interviews and documentary studies, 143 key concepts were developed in the form of 64 categories and 11 main categories. The main categories included monopoly, materialism and power-seeking factors, extreme rivalry, structural and process reforms, effective and efficient management, effective management factors, teaching and learning mechanisms, cultural reform mechanisms, organizational environment, external factors, demographic characteristics and individual and organizational consequences. Therefore, it is better to emphasize these components in the appointment of sports managers due to the constant exposure to organizational conflicts in order to strengthen the ability of sports managers to manage and control the organization.
Machine summary:
0 International Public License ١٠٨ جدول ٥- شکل دهي طبقات اصلي نظريه Table 5- Shaping the Main Classes of Theory مدل پارادايم طبقات اصلي مقولات Categories Main classes Paradigm Model انحصار، ماديگرايي و - منفعت طلبي، حب قدرت و سياسيشدن ورزش کشور شرايط علّي قدرت طلبي - مالکيت مديران سياسي، کم دانش و بازنشسته بر صنعت ورزش کشور Casual Conditions ,Monopoly - رياکاري، قانون گريزي، کوته نظري، سرسپردگي، چاپلوسي و بله قربان گويي Materialism and- تخريب غيراخلاقي و به حاشيه کشاندن افراد مستعد و نخبه (نخبه ستيزي) Power-Seeking - استرس ، اضطراب و جو سازماني ناکارآمد پديده اصلي يا - فقدان شايسته سالاري و تعهد اجرايي طبقه محوري رقيب ستيزي افراطي - ابهام و تداخل نقش Extreme Rivalry Main Class - ساختار نامناسب سازماني و نبود وجدان بيدارِ کاري - ترويج فرهنگ رقيب ستيزي در سازمان هاي ورزشي - تسلط جويي مديران و ترس آن ها از تغيير - تعيين شاخص هاي انتخاب مديران و نظام مندکردن مديريت ورزش کشور طراحي مکانيزم هاي - مديريت تعهدمدار و تخصصي مديريتي Design of - ثبات مديريت و حذف رانت هاي سياسي در انتخاب مديران Management - حذف مديران شبه نظامي و شبه دولتي و درنتيجه حذف نگاه امنيتي به ورزش Mechanisms کشور - وجود تفکرهاي راهبردي مختلف و درنتيجه نپذيرفتن برنامه هاي يک مدير توسط شرايط مداخله گر مدير بعدي ICntoenrdvietinoinsg - تسهيم و انتقال تجارب مديران سازمان ها مکانيزم هاي آموزش - آموزش و ارتقاي مهارت هاي مديريتي و تخصصي و بسترسازي حرفه اي و يادگيري - توجه و تأکيد بيشتر به مديريت تعارض در دوره هاي آموزشي و دروس مديريتي Teaching and - اجبار در آموزش براي همۀ افراد و تغيير سيستم هاي آموزش نامناسب MLeceahranniinsgms - توجه بيشتر به پژوهش هاي کاربردي در زمينۀ مديريت تعارض - حاکميت ارزش هاي ديني و تأکيد بر اخلاق مداري مکانيزم هاي اصلاح - تشويق فرهنگ برنامه محوري و ايجاد حس تعلق به سازمان فرهنگ - تأکيد بر فرهنگ کار تيمي به جاي تصميم گيريهاي فردگرايانه و تفويض اختيار Culture Reform- ايجاد فرهنگ بومي يکسان Mechanisms - ترويج فرهنگ ايثار و دگرخواهي و کمبود مديران اخلاق مدار - افزايش اعتماد و تعهد اجرايي فضاي سازماني - طراحي مکانيزم هاي ارزيابي سيستماتيک و جراحي سيستم هاي اطلاعاتي ناقص Organizational- وجود و مصلحت انديشي شبه دولتيها در مراحل حساس تصميم گيري و اجرا Space - ايجاد هماهنگي و سينرژي بين مديران صف و ستاد - تمرکززدايي نظام اداري و طراحي مکانيزم پرداخت هاي عادلانه Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.