Abstract:
شناسایی وضعیت موجود پشتیبانی فنی از کاربرانی که از پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، سامانه ملی ثبت پایاننامه، رساله و پیشنهاده (ثبت)، سامانه پیشینه پژوهش و سامانه همانندجو پژوهشگاه علوم و فناری اطلاعات ایران (ایرانداک) استفاده میکنند، بهمنظور ارائه راهکارهایی برای بهبود آن از نیازهای اساسی ایرانداک برای حفظ کاربران از راه ارائه خدمات پشتیبانی فنی همسطح سازمانهای پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات در کشور است. این چهار سامانه، از سامانههای پُرکاربرد و مهم ایرانداک در ارائه خدمت به جامعه علمی و بهویژه جامعه دانشگاهی کشور هستند و کاربران بسیاری از خدمات این سامانهها استفاده میکنند. اطلاعات موجود نشان میدهد که ایرانداک برای ارائه خدمات پشتیبانی فنی به کاربران این سامانهها، به بهکارگیری روشهای کارآمدتری نیاز دارد. این پژوهش، با بررسی و مستندسازی روشهای موجود پشتیبانی کاربران، راهکارهایی برای بهبود خدمات پشتیبانی ارائه کرده است.
Identify the current status of technical support for users who use the Iranian Scientific Database (Ganj), the National System for Registering Dissertations, Theses, and Proposals (Registration), the Research Background System, and the Client System of the Iranian Institute of Information Science and Technology (IranDoc) in order to Providing solutions to improve it is one of the basic needs of Irandac to protect users by providing technical support services to leading organizations in the field of information technology in the country. These four systems are one of the most widely used and important systems of Irandak in providing services to the scientific community, especially the university community of the country, and many users use the services of these systems. The available information indicates that Irandac needs to use more efficient methods to provide technical support services to users of these systems. This study has reviewed and documented existing methods of user support, has provided solutions to improve support services.
Machine summary:
تهران، ايران محمدهادي شيراني کارشناس ارشد، گروه MBA، دانشگاه esade، بارسلونا، اسپانيا شناسايي وضعيت موجود پشتيباني فني از کاربراني که از پايگاه اطلاعات علمي ايران (گنج )، سامانه ملـي ثبت پايان نامه ، رساله و پيشنهاده (ثبت )، سامانه پيشـينه پـژوهش و سـامانه هماننـدجو پژوهشـگاه علـوم و فنـاري اطلاعات ايران (ايرانداک ) استفاده مي کنند، به منظور ارائه راه کارهايي براي بهبود آن از نيازهاي اساسي ايرانداک براي حفظ کاربران از راه ارائه خدمات پشتيباني فني هم سطح سازمان هاي پيش رو در حوزه فنـاوري اطلاعـات در کشـور است .
بخش اجرايي پشـتيباني کاربري مي تواند از راه تلفن ، ايميل ، گفت وگوي برخط يا نرم افزار پشتيباني مشـتريان بـه صـورت تکـي يـا ترکيبي به کاربران کمک کند و راه حل هاي فني را براي استفاده از خدمت مـد نظـر ارائـه دهـد (مارينـا و همکاران ٦، ٢٠٠٨؛ سـلوچ و همکـاران ، ٢٠٠٦؛ کانـدامپولي ، ٢٠١٠؛ لومبـا، ١٩٩٦؛ کـوهن و مـي ، ١٩٩٠؛ آربانياک ، ٢٠٠١ و جانسون و اولهاگر، ٢٠٠٤).
ايرانداک ، سامانه پيشينه پژوهش را براي خدمت به نظام علمـي کشـور راه انـدازي کـرده اسـت و بـه دانشجويان تحصيلات تکميلي و پژوهشگران کمک مي کند تا از پيشينه کار خود، به ويژه در پايان نامه هـا و رساله هاي انجام شده در کشور آگاهي يابند، از کار دوباره پرهيز کنند و با منابع موجود درباره پژوهش خود نيز آشنا شوند.
جمع آوري داده هاي درخواست هاي مشتريان از راه ثبت و ضبط پيوسته آنها با استفاده از فناوري اطلاعات ، به حل مشکلات موجـود در پاسـخ گـويي بـه مشـتريان کمـک شـايان توجهي مي کند و در تحليل شيوه عملکرد کنوني پشتيباني فني نيز مؤثر است .