Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش خلاقیت نمایشی برحافظهکاری و درگیری با تکالیف دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان مدارس ابتدایی دخترانه ناحیه یک شهر ساوه بودند که از بین آنها 50 دانشآموز پایه دوم با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایشی در یک دوره 12 جلسهای خلاقیت نمایشی مبتنی بر تحریکات شنیداری و دیداری حافظه فعال و ایجاد هیجانات مثبت و انگیزش برای انجام تکالیف مدرسه شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از مقیاس درگیری تحصیلی و نرم افزار رایانهای «شاخص پردازش اطلاعات حافظه کاری» استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری با اندازه-گیری مکرر تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش خلاقیت نمایشی منجر به افزایش معنادار ظرفیت پردازش حافظهکاری و میزان درگیری با تکالیف مدرسه دانشآموزان شد. این یافتهها در پیگیری دوماهه نیز پایداری خود را نشان دادند. از این رو میتوان نتیجه گرفت که کاربست بازیهای نمایشی خلاقانه در فرایند آموزش، موجب افزایش ظرفیت پردازش حافظهفعال و ایجاد انگیزه برای درگیری بیشتر با تکالیف مدرسه در دانشآموزان میشود.
The purpose of this study was to investigate the effect of dramatic creativity training on working memory and schoolwork engagement of elementary school students. The research method was quasi-experimental with pretest, posttest and follow-up with control group. The statistical population of the study was the students of primary girls’ schools in district one of Saveh city. Among them, 50 second grade students were selected by available sampling method and randomly assigned in experimental and control groups. The experimental group participated in a 12-session course of dramatic creativity based on auditory and visual stimuli of working memory and creating positive emotions and motivation to do homework. Academic engagement scale and computer software “working memory information processing index” were used for data collection. Data were analyzed using multivariable variance analysis with repeated measures. Findings showed that teaching dramatic creativity led to a significant increase in working memory processing capacity and school-work engagement of students. These findings were also stable in the two-month follow-up. Therefore, it can be concluded that the use of creativity dramatically plays in the educational process, increases the capacity of processing working memory and students motivate to engage more in school works.
Machine summary:
تأثير آموزش خلاقيت نمايشي بر حافظه کاري و درگيري با تکاليف دانش آموزان دوره ابتدايي o The Efect of Dramatic Creativity Training on Working Memory and Schoolwork Engagement of Elementary School Students o سعيد طولابي ١ نرجس متولي زاده ٢ چکيده اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش خلاقيت نمايشي بر حافظه کاري و درگيري با تکاليف دانش آموزان دوره ابتدايي انجام شد.
از اين رو مي توان نتيجه گرفت که کاربست بازي هاي نمايشي خلاقانه در فرايند آموزش ، موجب افزايش ظرفيت پردازش حافظه فعال و ايجاد انگيزه براي درگيري بيشتر با تکاليف مدرسه در دانش آموزان مي شود.
گروه روانشناسي تربيتي ، دانشگاه آزاد ساوه ، ساوه ، ايران l مقدمه درگيري با کار مدرسه (school-work engagement)، يکي از مؤلفه هاي بهزيستي تحصيلي (academic well being) است که شامل انرژي و نيرومندي در مدرسه (انگيزشي )، تعهد نسبت به مدرسه (شناختي ) و جذب شدن در کارهاي مدرسه (رفتاري ) است (سالملا- آرو و يوپاديايا، ٢٠١٤؛ يوپاديايا و سالملا-آرو، ٢٠١٣).
از اين رو هدف پژوهش حاضر ارزيابي اثرات خلاقيت نمايشي بر سطح درگيري تحصيلي و حافظه فعال فراگيران بود که با آموزش مفاهيم درسي به شيوه خلاقانه در قالب بازي و نمايش صورت پذيرفت .
□ ج : برنامه آموزشي خلاقيت نمايشي (dramatic creativity training program): براي اين منظور از شيوه هاي ارائه شده در کتاب «آموزش خلاقيت نمايشي براي کودکان » تأليف فيض شيخ الاسلام (١٣٨٥) استفاده شد.
l بحث اين پژوهش با هدف افزايش ظرفيت پردازش حافظه کاري و سطح درگيري با تکاليف دانش آموزان از طريق طراحي و ارائه برنامه آموزشي خلاقيت نمايشي بعنوان مکمل برنامه هاي رسمي مدرسه ، انجام شد.