Abstract:
مقدمه: از نظر علمی و اجتماعی، مطالعات مربوط به بهزیستی در سالهای اخیر مورد توجه بوده و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامههای مورد استفاده برای اندازهگیری آن ضرورت یافته است. هدف این مطالعه تعیین ویژگیهای روانسنجی پروفایل بهزیستی پرما در نمونهای از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان میباشد.روش: این پژوهش از نوع روانسنجی می باشد و نمونه آماری آن شامل ۵۰۰ نفر از دانشجو معلمان شهر تهران است که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه پروفایل بهزیستی پرما باتلر و کرن، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ را تکمیل کردند.نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود ۵ عامل را نشان داد که در مجموع 870/۷۲ درصد از از واریانس کل ابزار را تبیین کرد و نتایج تحلیل عاملی تاییدی، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی را تأیید کرد. ضریب پایایی کلی ابزار با دو روش آلفای کرونباخ (۹۰/۰) و بازآزمایی (۸۸/۰) در حد مطلوب به دست آمد. همچنین بین عاملهای این ابزار با مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف همبستگی مثبت معنادار و با نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ همبستگی منفی معنادار وجود داشت.بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه پنج عامل دیدگاه بهزیستی سلیگمن را تایید کرد. روایی سازه و پایایی مناسب، میزان کافی همبستگی بین عاملهای آن، روایی همگرا و روایی واگرا با ابزارهای مشابه نشان داد پروفایل بهزیستی پرما، ابزاری مناسب برای اندازهگیری بهزیستی دانشجویان و ابزاری قابل اطمینان برای ارزیابی مداخلات در این زمینه است.
Introductoin: In scientific and social terms, well-being research has been relevant in recent years, which makes it necessary to investigate the psychometric properties of the questionnaires used for its measurement. The aim of this study was to determine the psychometric properties of the PERMA Well-Being Profile in a sample of students.Method: This research is of psychometric type and its statistical sample includes 500 student teachers in Tehran, who were selected by the available sampling method. PERMA Well-Being Profile Butler and Kern, the Ryff Psychological Well-Being Scale, and the short version of the Young Schema Questionnaire were completed by them.Results: The results of exploratory factor analysis showed the existence of 5 factors, which explained 72.870% of the total variance of the instrument, and the results of confirmatory factor analysis confirmed the results of exploratory factor analysis. The overall reliability coefficient of the tool was obtained optimally with Cronbach's alpha (0.90) and retest (0.88) methods. Also, there was a significant positive correlation between the factors of this tool with Riff's psychological well-being scale and a significant negative correlation with the short version of Young's Schema Questionnaire.Discussion and Conclusion: The results confirmed five factors of Seligman's well-being perspective. Construct validity and appropriate reliability, the sufficient correlation between its factors, convergent validity, and divergent validity with similar tools showed that PERMA Well-Being Profile is a suitable tool for measuring students' well-being and a reliable tool for evaluating interventions in this field