Abstract:
بیان مسئله: بنای «نارنجستان قوام» یکی از نمونههای زیبای معماری قاجار در شیراز و مقارن با حکومت ناصرالدینشاه است که، بهدلیل کاربرد همۀ هنرهای سنتی در آن، از نمونههای ارزشمند معماری این دوره محسوب میشود. آرایههای نقاشی در این بنا، که شامل ۲۷ آرایۀ است، درصد قابلتوجهی از تزیینات این بنا را دربر میگیرد. نقوش گیاهی و جانوری با معانی و مفاهیم خاص خود در تمامی آرایههای نقاشی این بنا نقش عمدهای دارند. اینکه برآیند مفاهیم بهکار رفته در نقوش گیاهی و جانوری آرایههای نقاشی بنای نارنجستان قوام چیست؟ سوالی است که در این نوشتار به آن پاسخ داده میشود.هدف: این پژوهش بهدنبال دستیابی به معانی و مفاهیم نقوش گیاهی و جانوری در آرایههای نقاشی بنای نارنجستان قوام است.روش پژوهش: در این پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد تاریخی بهره گرفته شده و گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و مشاهدات میدانی بوده است.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد نقوش گیاهی و جانوری که متأثر از فرهنگ و تعاملات غربی بوده، جلوههای متفاوتی پیدا کرده است و پرندگان با نمادهای عشق، جاودانگی، شهرت، و گلها با نمادهای زیبایی، لطافت و پاکی در ترکیب با یکدیگر داستانهای عشق و عاشقی در معنای درونی خود دارند.
Statement Problem:
The "Qavam House" building is one of the beautiful samples of Qajar architecture in Shiraz, contemporary with the reign of Naser al-Din Shah. Due to the use of all traditional arts, the house is considered one of the valuable samples of architecture of this period. A significant percentage of decorations in this building includes 27 arrays of paintings. Plant and animal motifs with their own meanings and concepts play a major role in all the painting arrays of this building. This research is conducted to answer a question: "What are the concepts used in the plant and animal motifs of the painting arrays of "Qavam House"?"
Objective
This research seeks to achieve the meanings and concepts of plant and animal motifs in the painting arrays of the "Qavam House" building.
Research Method
A descriptive-analytical method with a historical approach has been used in this research. The data collection has been done using library sources and field observations.
Results
The findings of this research indicate that plant and animal motifs, which were influenced by western culture and interactions, have found different manifestations compared to the past periods. Moreover, birds with symbols of love, immortality, fame, and flowers with symbols of beauty, tenderness, and purity in combination with each other include stories of love and romance in their inner meaning.
Machine summary:
ترجمۀ انگلیسی این مقاله در همین شماره با عنوان زیر منتشر شده است Analyzing the Semantic Layer in the Plant and Animal Motifs of the Painting Arrays of "Naranjestan Qavam Building" مقاله پژوهشی واکاوی لایۀ معنایی در نقوش گیاهی و جانوری آرایه های نقاشی بنای «نارنجستان قوام »* چکیده بیان مسئله : بنای «نارنجستان قوام » یکی از نمونه های زیبای معماری قاجار در شیراز و مقارن با حکومت ناصرالدین شاه است که ، به دلیل کاربرد همۀ هنرهای سنتی در آن ، از نمونه های ارزشمند معماری این دوره محسوب می شود.
در جایی دیگر، «حق بین » (١٣٩٦) در مقاله ای با عنوان «بررسی محتوا و شیوة اجرای نقاشیهای سقفی عمارت نارنجستان قوام شیراز» ضمن معرفی سبک نقاشی قاجار، مخصوصاً شیراز، به بررسی روش اجرا و محتوای نقاشی سقف عمارت نارنجستان پرداخته است ؛ همچنین «ناغول » (١٣٩٥) در مقاله ای با عنوان «واکاوی اصول نقاشی دیواری مکتب شیراز در طراحی بناهای حکومتی (نمونۀ موردی: باغ نارنجستان قوام )» شیوة اجرا و مضامین نقاشیها را معرفی و دسته بندی کرده و اشاره ای هم به ریشۀ برخی از موضوعات متأثر از هنر غرب و شیوة اجرای آن ها داشته است و در نهایت ، «سروریان » (١٣٩٤) در مقاله ای با عنوان «بررسی دلایل تأثیرپذیری نقاشی قاجار از غرب ، مورد مطالعاتی: سقف ایوان اصلی نارنجستان قوام شیراز» علت تغییرات نقاشی در دورة قاجار و دلیل استفاده از نقش های موجود در نقاشی سقف عمارت اصلی بنای نارنجستان قوام را شرح داده است .