Abstract:
هدف: شناسایی نیروهای پیشران تاثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روشهای مرور منابع و پیمایش انجام شد. جامعه پژوهش شامل طیف متنوعی از ذینفعان آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ازجمله اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانشآموختگان دوره دکتری و پژوهشگران حوزه آموزش رشته بود. تحلیل نهایی روی 235 پرسشنامه بازگشتی انجام شد. یافتهها: نیروهای پیشران تاثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در دو گروه نیروهای پیشران درونی (11 مورد) و بیرونی (5 مورد) قرار گرفتند. از میان نیروهای پیشران درونی تاثیرگذار، تخصصگرایی در برنامهریزی درسی با میانگین 48/ 4 و ضریب اهمیت 62/ 89% در جایگاه نخست بود. از میان نیروهای پیشران تاثیرگذار بیرونی، سیاستگذاری و مدیریت نظام آموزش عالی کشور با میانگین 36/ 29 و ضریب اهمیت 39/ 73% بهعنوان مهمترین نیرو شناسایی شد. نتیجهگیری: سیاستگذاران و برنامهریزان آموزش علم اطلاعات و دانششناسی باید به تمامی نیروهای پیشران درونی و بیرونی تاثیرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانششناسی توجه داشته باشند و از این طریق پویایی و حیات آن را تضمین کنند.
Purpose: To identify the driving forces which are affecting the future of Knowledge and Information Science (KIS) education in Iran. Methodology: This is an applied study using desk research and survey. The study population consisted of faculty members, PhD students and alumni and researchers in education domain of KIS. Final analysis was performed on 235 filled questionnaires. Results: The driving forces categorized in two groups: internal (11 cases) and external (5 cases). Among the internal driving forces, “specialization in curriculum development’’ with an average ratio of 4.48 and importance indicator of 89.62% was identified as the most important driving force and among the external driving forces, “policy making and management of the higher education system in Iran’’ with an average ratio of 29.36 and importance indicator of 73.39% was recognized as the most important driving force.. Conclusion: KIS education policymakers and planners should consider all the internal and external driving forces affecting KIS education and thereby ensure its existence and dynamism.