Abstract:
هدف: شناسایی، طبقهبندی، و تحلیل بافتارهای استنادی مقالات علم اطلاعات و انواع استنادها با رویکرد فراگفتار هایلند. روششناسی: این پژوهش در دو مرحله «شناسایی طبقه استناد» (Jurgens et al., 2016) و «تحلیل مبتنی بر فراگفتار کارکرد شناساییشده» (Hyland, 2005) انجام شده است. 164 بافتار استنادی مقالات استناد کننده به 10 مقاله به زبان انگلیسی (مجموعاً شامل 656 جمله استنادی صریح و ضمنی) بررسی شده است. یافتهها: استنادها از نظر فراگفتار در 2 طبقه اصلی استنادهای «تعاملی- هدایتی» و «تعاملی- مشارکتی» با 4 طبقه فرعی در سطح دوم، 14 طبقه فرعیتر در سطح سوم و 23 طبقه فرعیتر در سطح چهارم دستهبندی شد. استنادهای شناساییشده بیشتر از نوع تعاملی- هدایتی بود و نه تعاملی- مشارکتی. طبقات درکشده نیز بیشتر توصیفی بودند و نه تحلیلی و نقدگونه. نتیجهگیری: شباهت طبقهبندی استنادهای این مطالعه با طرحهای موجود تا سطح سوم است و اغلب نیز با طبقات استنادهای تعاملی- هدایتی اشتراکاتی دارند. بهنظر میرسد انواع استنادهای تعاملی- مشارکتی شناساییشده بتواند در پالایش بافتارهای استنادی در سامانههای بازیابی اطلاعات متون علمی و در ارزیابی کیفی تأثیرگذاری پژوهشها یاریرسان باشد.
Purpose: Identifying, classifying, and analyzing citation contexts of information science articles based on Hyland's meta-discourse approach. Methodology: This research was carried out in two phases: "citation class identification" (Jurgens et al., 2016) and "metadiscourse-based analysis of identified function" (Hyland, 2005). 164 citation contexts of 10 citing articles in English (including 656 explicit and implicit sentences) were analyzed. Findings: Based on metadiscourse, citation functions were categorized in 2 classes named "Interactive citations" and "Interactional citations" included 4 sub-classes in the second level, 14 sub-classes in the third level and 23 sub-classes in the forth. Interactive functions were understood more than interactional ones. Moreover, the perceived classes were more descriptive than analytical. Conclusions: The similarity between the taxonomy perceived in this study and existing citation classification schemes in the literature, is to the third level. In addition, most similarities are in the area of interactive functions. It seems that interactional citations identified in this study could be used to refine citation contexts in scientific information retrieval systems as well as in the process of qualitative evaluation of the impact of research.
Machine summary:
بافتار استنادهای مقاله های علم اطلاعات پگاه تاجر | سید مصطفی فخر احمد عبدالرسول جوکار علیرضا خرمایی | هاجر ستوده NASTINFO دریافت ۹۷/۰۹/۰۶ پذیرش: ۹۸/۰۴/۰۳ هدف شناسایی طبقه بندی و تحلیل بافتارهای استنادی مقالات علم اطلاعات و انواع استنادها با رویکرد فراگفتار هایلند۲ استادیار گروه مهندسی و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز fakhrahmad @shirazuروش شناسی: این پژوهش در دو مرحله «شناسایی طبقه «استناد (2016 ,.
Interactional مقدمه شبکه های استنادی تنها تصویر کلی و وسیع از استناددهی را آشکار میکنند و از بافت اجتماعی- فرهنگی پژوهش غافل میمانند 2013 Zhang, Ding & Milojevic) بسیاری پژوهشگران به نارسایی شمارش استناد در ارزیابی اثر گذاری اشاره کرده اند و دلیل آن را کمی بودن این رویکرد میپندارند به طور مثال در این رویکرد تمام استنادها بدون در نظر گرفتن نوع منظور میشوند؛ در حالی که موضع نویسنده نسبت به اثری که به آن دهد - به عبارت دقیقتر کارکرد اهر استناد است.
(Hyland & Tse, 2004; HyHand, 2004 در دهه های اخیر پژوهشهای بسیاری اغلب برای شناسایی نشانه های فراگفتاری در متون علمی رشتههای گوناگون 2015 ,Salas, 2015; Abdi & Ahmadi)، بخشهای یک مقاله (2017 ;Gillaerts & Van de Velde, 2010; Ebrahimi & Heng, 2017; Thomas & Becky) یا پژوهشهای به زبانهای گوناگون 2017 ,Liu & Huang, 2017; Kahkesh & Alipour 2017 ,Ahmed, Memon, & Soomro) انجام شده است.
در ادبیات پژوهش شمار اندکی اثر از رویکرد تحلیل گفتمان برای طبقه بندی استناد بهره گرفته که آن هم اغلب در زبانشناسی رایانشی منتشر شده است (1999 ,Teufel 2006 ,Teufe, Siddharthan, & Tidhar) یک اثر نیز نشانههای احتیاطی فراگفتاری را از جمله های استنادی استخراج کرده که نشان داده است Mercer, Di Marco, & Kroon (2004) احتمالاً این گونه نشانه های فراگفتاری میتوانند هدف از استناد را آشکار کنند.