Abstract:
هدف: رابط کاربر نخستین نقطة تماس کودک و نوجوان با یک وبگاه است. چنانچه محتوای وبگاه، بهویژه نمادهای متنی و گرافیکی آن، با ویژگیها و تواناییهای ایشان در هر گروه سنی متناسب نباشد، به احتمال بسیار وبگاه را ترک خواهند کرد. پژوهش حاضر درکپذیربودن نمادهای متنی و گرافیکی رابط کاربری یک پرتال کودک و نوجوان را برای این دو گروه سنی سنجیده است.روش: جامعة آماری این پیمایش 600 نفر کودک و نوجوان عضو فعال سه مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر بیرجند بودهاند. از میان آنها 115 نفر بهصورت تصادفی طبقهای غیرنسبی انتخاب شدند و به پرسشنامة محققساخته پاسخ دادند که با بررسی پیشینههای نظری و پژوهشی مرتبط و مطالعة محیط رابط کاربر پرتالهای کودک تهیه شد. در پژوهش حاضر، از واژگان استاندارد این اصطلاحنامه برای تهیة پرسشنامة متن به متن استفاده شد. پرتال استفادهشده، کودک 24 نام دارد و متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.یافتهها: توانایی کودکان و نوجوانان در شناسایی نمادهای متنی و گرافیکی از حد مط،وب بیشتر بود؛ اما توانایی ایشان در ترکیب نمادها متغیر بود (سطح معناداری برابر با 000/0 و کوچکتر از 05/0 است). در شناسایی نمادهای متنی و گرافیکی بین گروه سنی (10 تا 12) و (14 تا 16) سال اختلاف معنیدار یافت شد. میانگین توانایی شناسایی نمادهای گرافیکی در گروه سنی 10 تا 12 سال 82/71 و در گروه سنی 14 تا 16 سال 76 بهدست آمد. میان توانایی دختران و پسران تفاوتی مشاهده نشد.نتیجهگیری: واژگان بهکاررفته در پرتال کودک و نوجوان ساده، فهمپذیر و استاندارد است. اگر در طراحی رابط کاربری به تواناییهای ذهنی و شناختی کودکان و نوجوانان و همچنین نیازهای آنها توجه شود، شناسایی نمادهای گرافیکی و متنی رابط کاربری و استفاده از بخشهای مختلف وبسایتها برای کودکان و نوجوانان راحت و جذاب خواهد بود.
Purpose: The user interface is the first point of contact with a website. If the content of the website, especially its textual and graphic symbols, does not match with the ability of users to comprehend it, they will probably leave the website. This research has measured comprehensibility of the textual and graphic symbols used in the user interface of a portal designed for children and young adults. Method: The statistical population included 600 children and adolescents active members in three centers belong to the Institute for Intellectual Development for Children and Adolescents (IDCA) in Birjand (Iran). A randomly selected sample of 115 through a non-relative stratified method answered the researcher-made questionnaire, prepared after examining theoretical and research literature as well as examining user interface environments of children's portals. In the present study, the standard vocabulary of IDCA thesaurus was used to prepare a text-by-text questionnaire. The portal examined was “koodak24”. Findings: The ability of children and adolescents to identify the textual and graphic symbols of the child portal was more than optimal. But their ability to combine symbols was variable (the significance level in the above test is equal to the value of 0.000 and smaller than the value of 0.05). Also, there was a difference in identifying textual and graphic symbols between different age groups (PConclusion: The words used in the portal for children and adolescent are simple, understandable and standard. If the mental and cognitive abilities of children and teenagers as well as their needs are taken into account in designing the user interface, it will be easy and attractive for children and adolescent to identify the graphical and textual symbols of the user interface and use different parts of websites.
Machine summary:
از آنجا که تواناییهای کودکان در شناخت اشیا و محیط پیرامونشان کم است و همچنین در سلسله مراتب یعنی برنامه های طبقه بندی و فراداده ها محدودیتهای رشدی مانند مهارتهای حرکتی ،توسعه نیافته مشکلات تلفظ و مشکل درک دارند پیدا کردن اطلاعات برای آنها دشوار است 2012 Martens همچنین قدرت شناسایی آنها نیز به نسبت بزرگسالان کمتر است به همین دلیل باید در طراحی رابط کاربر برای وبگاههای کودکان و نوجوانان ملاحظات و ملاکهای خاصی را هم از لحاظ جنبه های فنی نظام و هم از لحاظ توجه به رفتار و انتظارات این گروه از کاربران مدنظر قرار داد سلیمی و غفاری ۱۳۸۹ کوکبی و زراعت ،کار ۱۳۹۰ صدیقی و ،همکاران ۱۳۸۹ 2012 ,Vassilakaki & Garoufallou, 2013 ;Martens .
پیشینه پژوهش جست وجوی پژوهشگران در پیشینۀ علمی نشان داد که تاکنون پژوهشی که همه جنبه های این مطالعه در زمینه شناسایی مفاهیم و نمادهای گرافیکی و متنی محیط رابط کاربری پرتال کودک را هم زمان بررسی کرده باشد مشاهده نشده است؛ امـا مرور پیشینه ها که به چند مورد به اختصار اشاره میکـ کنیم نشان داد که در پژوهشی مرتبط، وانگ (٢٠١٤) اهمیت توجه کودکان به مباحث زیباشناسی در وب سایتهای طراحی شده برای آنها را بررسی کرد.
Graphical interface design for children seeking information in a digital library.