Abstract:
زمینه و هدف: عین القضات همدانی (۵۲۵-۴۹۲هـ.ق) در کتاب تمهیدات، براساس برداشتها و دریافتهای شخصی خود، تاویلات گسترده و عمیقی از مطالب عرفانی، دینی و قرآنی بکتابت آورده است. نگاه هستی شناسانۀ عین القضات براساس اصطلاح تمثّل، مفهوم پیدا میکند. هدف این مقاله تقسیم بندی مفهوم تمثل از نگاه عین القضات است.
روش مطالعه: نگارندگان در این نوشتار، با بهره گیری از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و بصورت توصیفی- تحلیلی، به انجام پژوهش پرداخته اند.
یافته ها: هستی شناسی عین القضات گاه منتج به وجودشناسی حضرت محمد و ابلیس میشود؛ بگونه ایی که بدون وجود آنها، هستی نامفهوم میشود. تجسم، تشبیه، وحدت وجود، تجلی الهی و مانند آنها دسته بندی حاصل از این نگاه هستی شناسانه و گاه وجودشناسانه عین القضات است.
نتیجه گیری: عین القضات در تبیین اصطلاح تمثّل کاملا ریزبین و جزئی نگر بوده است. وی اصطلاح تمثل را بصورت غیرمستقیم به زیرمجموعه های تجسیم، تشبیه، وحدت وجود و تجلی و مانند آنها تفکیک کرده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Eyn al-Ghozzat Hamedani (492-525 AH) in his book Tamhidat, based on his personal perceptions and perceptions, has made extensive and deep interpretations of mystical, religious and Quranic content. The ontological view of the same judges finds meaning based on the term allegory. The purpose of this article is to divide the concept of representation from the point of view of Eyn al-Ghozzat Hamedani.
METHODOLOGY: In this article, the authors have done research using descriptive-analytical method of collecting library information.
FINDINGS: The ontology of the Eyn al-Ghozzat sometimes leads to the ontology of Prophet Muhammad and the devil; In a way, without them, existence becomes incomprehensible. The embodiment, the simile, the unity of existence, the divine manifestation and the like, is the classification resulting from this ontological and sometimes ontological view of the same Eyn al-Ghozzat.
CONCLUSION: The Eyn al-Ghozzat have been very meticulous in explaining the term allegory. He has indirectly divided the term allegory into subsets of embodiment, simile, unity of existence and manifestation, and the like.
Machine summary:
دسته بندي تمثُل در هستي شناسي عين القضات (با رويکرد هرمنوتيک در تمهيدات ) کوروش امرايي ١، علي فتح الهي *١، قاسم صحرايي 2 ١- گروه اديان و عرفان ، دانشکده ادبيات و علوم انساني، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامي، خرم آباد، ايران .
تجسم ، تشبيه ، وحدت وجود، تجلي الهي و مانند آنها دسته بندي حاصل از اين نگاه هستيشناسانه و گاه وجودشناسانۀ عين القضات است .
اما نکتۀ مهم اين است که عين القضات مقام تمثل را اينگونه بيان ميکند که در اين مقام ، در تمام صورتهايي که بر او عرضه ميشود، خود را ميبيند.
اما نظر نهايي عين القضات دربارة تمثل و تجلي حقتعالي به بنده اين است که حقتعالي خود را بر صورتي که بيننده ميخواهد تجلي ميکند.
يکي از نمونه هاي تمثل بمثابۀ تشبيه در ديدگاه اساسي عين القضات درمورد ابليس و دفاع از او بعنوان زلف معشوق حقيقت ، ديده ميشود.
عين القضات درواقع تمثل را گاهي در معناي تجسم تلقي ميکند که آن هم ظهور نام المصور است ؛ يعني ظهور و تجلي و تجسم المصور در صورتهاي گوناگون (تمام آنچه در عالم هستي در دنيا و آخرت وجود دارد) بتصوير کشيده ميشود.
اما مهمترين نکتۀ تفکر هستيشناسانۀ عين القضات دربارة تمثل و تجلي حقتعالي به بنده اين است که حقتعالي خود را بر صورتي که بيننده ميخواهد تجلي ميکند.
com) Ali Fatehalahi: Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Faculty of Literature and Humanities, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran (Email: Ali. fathollahi@yahoo.