Abstract:
هدف این پژوهش، نیازسنجی برگزاری دورة والدگری برای زنان شهرستان کاشان برمبنای مدلهای بوریچ و تحلیل کوادرانت است. جامعة آماری را زنان دیپلمة شهرستان کاشان و متخصصان رشتههای علوم تربیتی، روانشناسی، جامعهشناسی و معارف اسلامی دانشگاههای کاشان تشکیل دادند که جمعیت آنها بهترتیب 25366 و 27 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 378 نفر نمونة زنان انتخاب شدند. همچنین 21 نفر از متخصصان بهصورت سرشماری هدف پژوهش قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساختهای بود که نیازهای آموزشی زنان را بنابر مدل بوریچ از دو بعد اهمیت و توانایی سنجش میکرد؛ سپس بهمنظور تطبیق نیازها از تحلیل کوادرانت استفاده شد. نتایج مدل بوریچ نشان داد از دیدگاه زنان 4 نیاز آموزشی در اولویت بودند. باتوجهبه تحلیل کوادرانت، از دیدگاه زنان و متخصصان 21 موضوع آموزشی، با بیشترین اولویت مطرح شدند که 2 نیاز آموزشی از نیازهای زیستی، 4 نیاز تعلق، 8 نیاز رشد و 7 نیاز اطلاعاتی بودند. مقایسة نتایج حاصل از دو مدل نشان داد که هردو گروه دارای دید یکسانی دربارة نیازهای آموزشی زنان بودند و باهم توافق داشتند؛ بنابراین بنابر نتایج حاصل از پژوهش برگزاری دورة والدگری با سرفصلهای نیازهای آموزشی اولویتبندیشده ضرورت دارد.
The purpose of this research was the needs assessment of holding course of parental for women in Kashan based on Borich model and Quadrant analysis. The statistical population included all the women with diploma in Kashan and experts majoring in education, psychology, sociology and Islamic culture at Kashan universities who were 25366 and 27 people respectively. Using clustered random sampling, 378 subjects were selected as female sample. 21 experts were surveyed by census. The data collection instrument was a researcher-made questionnaire which assessed the women’s educational needs taking Borich model in two aspects of importance and ability. Then, quadrant analysis was used in order to adapt needs. Results of Borich model showed that 4 educational needs had the highest priority. Taking quadrant analysis into account, from the women and experts’ viewpoint, 21 teaching subjects were proposed with the highest priority two of them were from existence needs, 4 relatedness needs, 8 growth needs and 7 information needs. Comparing the results from two models in order to adapt women and experts’ viewpoint revealed that both groups had similar views regarding women’s educational needs and they were in agreement. Therefore, considering the results of research holding a family education course with priority educational needs headings is necessary.