Abstract:
پژوهش حاضر بهمنظور طراحی و اثربخشی آموزش مطالعات اجتماعی براساس الگوی IPARD بر مهارتهای یادگیری خدمتمحور در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه است. جامعۀ پژوهش، کلیۀ دانشآموزان دختر مدارس دولتی شهر تبریز بودند که 30 نفر از کودکان دختر مدارس دورۀ متوسطۀ اول شهر تبریز بهصورت روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. دانشآموزان گروه آزمایش براساس روش یادگیری خدمتمحور و دانشآموزان گروه گواه براساس روش سنّتی آموزش داده شدند. از ابزار پرسشنامۀ پژوهشگرساختۀ یادگیری خدماترسانی بهعنوان پیشآزمونـپسآزمون در این پژوهش استفاده شد. از هر دو گروه پیشآزمون یادگیری خدمترسانی گرفته شد. آلفای کرونباخ محاسبهشده در این پرسشنامه 79/0 است. روایی پرسشنامه نیز ازطریق نظر متخصصین احراز شد. برنامۀ آموزشی طراحیشده بهعنوان متغیر مستقل در 11 جلسه (هفتهای ۲ جلسه) بر روی آنها اجرا شد. سپس بعد از دریافت محتوای آموزشی طراحیشده براساس الگوی آیپارد بر روی گروه آزمایش، از هر دو گروه پس از ۲۴ ساعت، دوباره پسآزمون یادگیری خدمتمحور گرفته شد و درنهایت، دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و در نرمافزار SPSS نسخۀ 13 تحلیل شد. در روش اجرای برنامۀ آموزش محتوا از روش متناسب با الگوی آیپارد استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی خدمتمحور طراحیشده براساس الگوی IPARD بر نمرات یادگیری خدمتمحور دانشآموزان اثربخش بوده است و دانشآموزان نسبت به برنامۀ درسی سنّتی در تمام مؤلفههای یادگیری خدمترسانی عملکرد بهتری از خود نشان دادند.
The present study was conducted to design and effectiveness of social studies education model based on the IPARD model on service-oriented learning skills in junior high school students. The present study is a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. The study population was all female students of public schools in Tabriz that 30 female students of primary schools in Tabriz were selected by multi-stage sampling method and randomly divided into two experimental groups (15 people) and control (15 people) were replaced. The students in the experimental group were trained based on the service-oriented learning method and the students in the control group were trained based on the traditional method. A researcher-made service learning questionnaire was used in pre-test and post-test. The service learning test was taken from both groups. Cronbach's alpha calculated on this questionnaire at 0.79. The validity of the questionnaire was also verified by experts. The training program designed as an independent variable was performed on them in 11 sessions, two sessions per week. Then, after receiving the training content designed based on the IRARD model on the experimental group, after twenty-four hours, both groups retake the service-oriented learning test. Finally, the data were analyzed using analysis of covariance in SPSS software version 13. In the content implementation program, the method appropriate to the IRARD pattern was used. Findings showed that service-oriented social studies curriculum design based on IRARD model was effective on students' service-oriented learning scores and students performed better in all components of service learning compared to the traditional curriculum.