Abstract:
در راستای شناخت وترویج مکتب فکری وسیره عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران وباز خوانی منظومه فکری معمار کبیرانقلاب اسلامی وبا توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی برزنده ونمایان نگه داشتن اندیشه دینی وتربیتی وسیره عملی آن حضرت وبر جسته کردن نقش آن به عنوان معیار اساسی در تمام سیاست گذاریها وبرنامه ریزیها وتسری آن در مجموعه ارکان نظام لازم میآیدکه در ابعاد تعلیم وتربیت عرفانی باهمکاری دانشگاه ومجامع فرهنگی ومراکز علمی سراسرکشورزوایای فکری حضرت امام خمینی در این زمینه مورد پژوهش وتحقیق بیشتر قرار گیرد.. موضوع تعلیم وتربیت اسلامی تحت عنوان حیات طیبه که در عرفان امام ریشه دارد، دغدغه همیشگی امام بوده، به طوریکه تعلیم وتربیت اسلامی رابطه تنگاتنگ با عرفان امام ومنابع اصیل اسلام، یعنی قرآن وسنت که خواه ناخواه اثر مهمی بر تربیت اسلامی میگذارد. پژوهش حاضر قصد داردضمن تشریح اصول، روش ومبانی فرآیند تعلیم وتربیت از دیدگاه عرفانی امام تبین نماید. در واقع نگارنده در صددپاسخ گویی به این سوال است که اصولآ فرآیندتعلیم وتربیت اسلامی براساس آموزههای عرفانی امام چگونه است؟ وبیان ارتباط میان مربی ومتربی وهمچنین بیان ویژگیها واهداف تعلیم وتربیت عرفان امام با استنتاج از اصول، روش ومبانی تشریح شده وتبین خواهد شد. با انجام این پژوهش در صدد برداشتن گامی برای پر کردن خلائی است که در آموزش وپرورش با آن دست به گریبان است همان تعلیم وتربیت بدون معنویت وعرفان است. توجه به نیاز فرهنگی معاصر ایران، فرآیند تعلیم وتربیت با تاکید بر اندیشه عرفانی امام به روش کتابخانهای با رویکرد تحلیلی توصیفی در این زمینه مورد تحقیق وپژوهش قرارمی دهد.
Machine summary:
اهداف ، اصول ، روش ومباني تعليم و تربيت اسلامي با تاکيد بر انديشه عرفاني امام خميني(ره ) 1 احياء دکمائي 2 جمشيد صدري 3 هاتف سياهکوهيان 4 سيد حجت مهدوي سعيدي چکيده در راستاي شناخت وترويج مکتب فکري وسيره عملي بنيانگـذار جمهـوري اسـلامي ايـران وبـاز خواني منظومه فکري معمار کبيرانقلاب اسلامي وبا توجه به تاکيدات مقام معظم رهبـري مبنـي برزنـده ونمايان نگه داشتن انديشه ديني وتربيتي وسيره عملي آن حضرت وبر جسته کردن نقـش آن بـه عنـوان معيار اساسي در تمـام سياسـت گـذاريها وبرنامـه ريـزيهـا وتسـري آن در مجموعـه ارکـان نظـام لازم مــيآيدکــه در ابعــاد تعلــيم وتربيــت عرفــاني باهمکــاري دانشــگاه ومجــامع فرهنگــي ومراکــز علمــي سراسرکشورزواياي فکـري حضـرت امـام خمينـي در ايـن زمينـه مـورد پـژوهش وتحقيـق بيشـتر قـرار گيرد..
امـام (ره )در ديوان خويش در اين رابطه مي فرمايند: هان اي عزيز فصـل جـواني بهـوش بـاش در پيري از تو هيچ نيايـد بـه غيـر خـواب (امام خميني (١٣٧٢: ٤٨) تا چند ز دست خويش فرياد کـنم از کرده خـود کجـا روم داد کـنم طاعـات مـرا گنـاه بايـد شـمري پس از گنه خويش چسان ياد کنم (همو:٢٢٤) تنها مکتب تربيتي که همه جنبه هاي انسان را در نظر گرفته و او را به نهايت کمال و سعادت و نيز ساحل آرامش رهنمون مي سازد، مکتب تربيتي اسلام است که از جانـب خداوند متعال با آمدن آموزگاراني چون انبياءالهي، رسالت اين مکتب تربيتي را بر عهده گرفتند .