Abstract:
امروزه بازی های رایانه ای یکی از پر تقاضا ترین کالاها در جهان تبدیل شده تا جایی که از نظر درآمد از صنعت سینما هم پیشی گرفته است و هر ساله در حال تکامل و پیشرفت می باشد، حال با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها وسایل ارتباطی جدید سبک زندگی شهرنشینان را تغییر داده و حتی می توان گفت فرهنگ جدیدی را ایجاد کرده اند. پس سیاست گذاری شهری باید به سمت عادی سازی زندگی و خارج کردن شهر از بحران های مختلف باشد. در این بین تلفن های هوشمند نقش بسیار بالایی در تغییر رفتار برخی شهروندان داشته و آنها را از مسیر زندگی عادی خارج ساخته است تا جایی که خیلی از وقت افراد در همه رده سنی به خود اختصاص می دهند. بازی های اندرویدی که بر روی این دستگاه ها نصب می شود باعث روی آوردن بسیار نوجوانان و جوانان به این ابزار برای استفاده از بازی های اندروید شده است. چیزی که امروزه به ابزاری جهت رسیدن به اهداف برخی کشورها تبدیل شده تا انها را برای گروه، قشر، یا کشور خاصی روانه بازار می کنند. اما در اواخر سال 2019 شروع اپیدمی کرونا باعث استفاده زیاد از این ابزار توسط جوانان و نوجوانان شده است. هدف مقاله این است که بازی های اندروید را در دوران کرونا و احتمالات پساکرونا در رابطه با شاخص های اجتماعی شهروندان شهر اراک مورد بررسی قرار دهیم که علاوه بر مشکلات همه گیری کرونا چه مواردی در سیاست گذاری شهری باید در نظر گرفته شود. روش پژوهش به صورت میدانی و با تکمیل 190 پرسشنامه می باشد، برای تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد.که در نهایت اثرات بازی های اندرویدی در زندگی نوجوانان و جوانان توسط والدین مورد تایید قرار گرفت و والدین معتقد بودند کرونا باعث استفاده زیاد فرزندان از بازی های اندروید شده که با فاصله گرفتن از ورزش آمادگی جسمانی کاهش پیدا کرده و انزوای اجتماعی آنان افزایش پیدا کرده و بازی های اندرویدی عاملی برای لذت آنها شده است. این در حالی است که عنوان کرده اند، میزان تعامل اجتماعی (با ضریب 07/2- ) در حد متوسط (کمتر از حد مطلوب یعنی عدد 3) است. احتمال اینکه نوجوانان و جوانان در پساکرونا از نظر زمان بازی به حالت نرمال برگردند در حد متوسط است و امکان اینکه در پساکرونا عادی شدن تعامل اجتماعی،خارج شدن از انزوا، جایگزین شدن لذت های سالم، آمادگی جسمانی و کنترل خود در سطح بالا و بیشتر از میانگین قرار دارد.
Today, computer games have become one of the most demanded goods in the world, to the extent that it
has surpassed the cinema industry in terms of income and is evolving and developing every year, now with the
expansion of urbanization and increasing urban population, new means of communication They have changed
the lifestyle of the city dwellers and it can even be said that they have created a new culture. So urban policy
should be towards normalizing life and taking the city out of various crises. In the meantime, smartphones have
played a very important role in changing the behavior of some citizens and have taken them out of the way of
normal life to the point that they spend a lot of time with people of all ages. Android games that are installed on
these devices have caused many teenagers and young people to turn to this tool to use Android games.
Something that today has become a tool to achieve the goals of some countries to make them for the group, they
send to a certain class or country. But the onset of the corona epidemic in late 2019 has led to widespread use of
the tool by young people and adolescents. Therefore, the purpose of this article is to examine Android games in
the Corona era and the possibilities of post-Corona, in addition to the problems of the Corona epidemic, what
should be considered in urban policy. This study aims to evaluate the spread of computer games. Is in the corona
and post-corona eras and the policy is transient towards the future. The research method is field and with the
completion of 190 questionnaires, a one-sample t-test was used to analyze the data. And young people were
approved by parents (significance level is less than 0.05) and parents believed that Corona caused children to use
Android games a lot, which by reducing the distance from sports, physical fitness decreased and their social
isolation increased. Has found and Android games have become a factor for their enjoyment. This is while they
have stated that the rate of social interaction (with a coefficient of -2.07) is moderate (less than the desired limit,
ie the number 3). Adolescents and young people in the post-corona are likely to return to normal playtime, and in
the post-corona the possibility of normalizing social interaction, getting out of isolation, substituting healthy
pleasures, physical fitness, and high-level control, and more. Is from the average .
Machine summary:
2. 5 مقاله پژوهشي ارزيابي اثرات شيوع کرونا ويروس بر توسعه شاخص هاي اجتماعي شهروندان در محيط هاي شهري (نمونه موردي: شهر اراک) يونس غلامي١: استاديار گروه جغرافيا و برنامه ريزي شهري، دانشگاه کاشان ، کاشان ، ايران علي ميرزايي: کارشناسي ارشد جغرافيا و برنامه ريزي شهري ، دانشگاه کاشان ، کاشان ، ايران سيده فاطمه هاشمي: کارشناسي ارشد فلسفه غرب ، دانشگاه اصفهان ، اصفهان ، ايران ندا شفيعي: کارشناسي ارشد معماري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندر عباس ، بندرعباس ، ايران دريافت : ١٤٠٠/٠٩/١٥ صص ١٢٠-١٠٧ پذيرش : ١٤٠٠/١٠/٢٠ چکيده امروزه بازي هاي رايانه اي يکي از پر تقاضا ترين کالاها در جهان تبديل شده تا جايي که از نظر درآمد از صنعت سينما هم پيشي گرفته است و هر ساله در حال تکامل و پيشرفت مي باشد، حال با گسترش شهرنشيني و افزايش جمعيت شهرها وسايل ارتباطي جديد سبک زندگي شهرنشينان را تغيير داده و حتي مي توان گفت فرهنگ جديدي را ايجاد کرده اند.
(١٧ :٢٠١٦ ,Kernan &Cortellesi ) گسترش بازي هاي رايانه اي و تاثيراتي که روي زندگي افراد مخصوصاً نوجوانان و جوانان ايجاد مي کند تا جايي است که مي توانيم از آنها به عنوان مربيان نسل فردا نه تنها در ايران بلکه در جهان نيز Hazrati and) (٢٠١٦ ,Lajevardi ياد کنيم که اين مساله باعث نگراني خانواده ها شده و مسوليت آنها را در تربيت فرزندان سنگين تر مي کند ,azeri) .