Abstract:
تربیت غیرمستقیم، گونهای از تربیت است که با هدفِ پایایی و پویایی آموزههای دینی در وجود متربّی(فرزندان)، گزارهها را به بخش ناخودآگاهِ ذهنِ و ضمیر ناخودآگاه او که مورد تایید قرآن نیز است، منتقل میکند و ثمرۀ آن، پرورش انسانی پویا و علاقهمند به دین است. این پژوهش با مد نظر قرار دادن مسئله «دگرسانی، روزآمدسازی و چندپایانی» در تربیت و به روش توصیفیتحلیلی و با بهرهگیری از قرآن کریم و منابع مأثور فریقین، نقش تربیت غیرمستقیم را در سوق دادن متربّی به نماز واکاوی کرده و به این نتیجه رسیده است که خداوند متعال و پیشوایان اسلام برای انتقال و ملکهسازی آموزههای دینی که نماز نیز یکی از آنهاست، علاوه بر اینکه با گفتار صریح و مستقیم، به متربّی امر یا سفارش میکردند، از روش غیرمستقیم نیز که متکی بر رفتار، روشهای غیرگفتاری و هنر است، بهره میبردند. الگوبرداری از این سیره، اهمیت بهکارگیری روش غیرمستقیم در خانواده را برای سوق دادن فرزندان به نماز نشان میدهد. این هدف با راهکارهای مختلفی مانند استفاده از تمثیل و تشبیه، بیاعتنایی و کمتوجهی، تکریم شخصیت، غرق کردن متربّی در محبت، تحمیل نکردن گزاره، تغییر چهره، نمایش و رسانه، تصویرسازی، هدیه دادن، توجه به ابعاد رفتاری، بهرهگیری از شعر، قصهپردازی و ... قابل تحقّق است.
Indirect education is a type of education that, with the aim of reliability and dynamism of religious teachings in the existence of the trainee (children), transfers the propositions to the subconscious part of his mind, which is also approved by the Qur’an and the result is the cultivation of a dynamic and interested person in religion. This study, by considering the issue of “alteration, modernization and multiplicity” in education and by descriptive-analytical method and by using the Holy Qur’an and effective sources of the two sects, has investigated the role of indirect education in leading the trainee to the prayer. And it has been concluded that Allah Almighty and the leaders of Islam, in order to transmit and stabilize the religious teachings, one of which is the prayer, have used in addition to direct or indirect speech, ordered or instructed the trainee, also in an indirect way that relies on behavior, non-verbal methods and art. Following the example of this tradition shows the importance of using indirect methods in the family to lead children to prayer. This goal is achieved through various strategies such as the use of allegory and metaphor, indifference and inattention, respect for personality, loving behavior with the trainee, not imposing propositions, changing faces, plays and media, illustration, giving gifts, paying attention to behavioral dimensions, use of poetry, storytelling, etc.