Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تأثیر راهبردهای شناختی بر عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه شهرستان اهر بودند که به مرکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1400-1399 مراجعه کرده بودند، که تعداد 20 نفر از آنها بصورت تصادفی انتخاب شدند و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم گردیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل، آزمون خواندن و نارساخوانی حسینی و همکاران و بسته آموزشی دن راهبردهای شناختی بودند. نتایج تحلیل آماری کواریانس داده ها نشان داد که میانگین نمرات پس آزمون در آزمون خواندن و هم آزمون درک مطلب دو گروه با یکدیگر تفاوت معنی دار داشت. میانگین پس آزمون گروه آزمایش، نسبت به گروه کنترل ارتقاء یافت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای شناختی بر خواندن و درک مطلب کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه تاثیر مثبت و معناداری دارد. طراحی واجرای برنامه های راهبردی شناختی برای سایر دانش آموزان دارای نارسایی های عصب تحولی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت راهبرد های شناختی برای معلمان پیشنهاد می شود.
The aim of this study was to investigate the effect of cognitive strategies on reading performance of students with special learning disabilities. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study included students with learning disabilities in Ahar city who referred to the Learning Disabilities Center in the academic year 2019-2020, of which 20 were randomly selected and divided into experimental and control group. The instruments Hosaini, et al. reading and dyslexic test and Den educational package of cognitive strategies. The results of statistical analysis of covariance showed that the mean scores of post-tests in both reading and comprehension test were significantly different. The mean post-test of the experimental group was improved compared to the control group. Therefore, it can be concluded that teaching cognitive strategies had a positive and significant effect on reading and comprehension of children with special learning disabilities. Designing and implementing cognitive strategic programs for other students with developmental neurological disorders, as well as holding in-service training courses on cognitive strategies, is recommended for teachers.
Machine summary:
Quinn, Wagner, Menzel & Schatschneider 4 .
Torgesen, Wagner & Rashotte 9 .
Fabio, Giannatiempo, Semino & Caprì, 10 .
(2020 آموزش راهبرد شناختي باعث بهبود مشکلات حافظه و درک مطلب اين دانش آموزان ميشود (نريماني و طاهري فرد، ١٣٩٨) و حافظۀ کاري نقش مهم و کليدي در يادگيري خواندن و نوشتن و نگهداري اطلاعات در ذهن ايفا ميکند(محمدي، حاتمي، کرمي نوري، منصوري٦ و همکاران ، ٢٠٢١) شواهد پژوهشي حافظۀ کاري را از ضروريترين امکانات شناختي معرفي مينمايند که در خواندن ، موجب نگهداري اصوات و مفاهيم گفتاري مرتبط ضروري براي شناخت موفقيت آميز واژه ها و درک آن ها ميشود (هالاهان ، کافمن ، پولين و بدار٧، ٢٠٢٠).
Mohammadi, Hatami, Kormi-Nouri, Mansouri 7 .
Hallahan, Pullen, Kauffman & Badar 8 .
فقدان پژوهشي در ارتباط با تاثير راهبرد شناختي بر مهارت هاي خواندن و درک مطلب کودکان داراي ناتواني يادگيري ويژه ضرورت انجام اين پژوهش را بعنوان خلاء پژوهشي توجيه ميکند.
بنابراين فرضيۀ پژوهش حاضر اين است که راهبردهاي شناختي بر عملکرد خواندن ( مهارت هاي خواندن و درک مطلب ) دانش آموزان داراي اختلال يادگيري ويژه تاثير دارد.
Double-bubble thinking maps and their effect on reading comprehension in Spanish-English bilingual middle school students with learning disabilities.
The effect of mindfulness on attention and comprehension in children with specific learning disability with impairment in reading.
Effectiveness of comprehension strategies mobile app (COSMA) on reading comprehension performances of students with learning disabilities.