Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل استراتژی های خلق تاب آوری کسب وکارهای ورزشی در شرایط کرونا بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و برای طراحی الگو از تحلیل تم و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه اکتشافی استفاده شده است. جامعه آماری صاحبان کسب وکارهای ورزشی (باشگاه های ورزشی)تشکیل می دهد. با توجه به اهمیت موضوع پژوهش از نمونه گیری زنجیر های )گلوله برفی(استفاده شده است و تعداد نمونه برای مصاحبه از 10 نفر تشکیل شده است. برای تعیین روایی پژوهش از مقبولیت، قابلیت انتقال و تاییدپذیری استفاده شد و پایایی آن با روش توافق بین دو کدگذار 88/0 تعیین شد. نتایج نشان داد برای تاب آوری کسب وکارهای ورزشی استراتژی های از قبیل، نوآوری و یادگیری مستمر، شبکه سازی، بازاریابی، مدیریت بحران، مهارت های رفتاری و تفکر استراتژیک و کارآفرینانه موثر هستند. که این عوامل در دو بعد کلان، توانمندسازی و ظرفیت سازی کارآفرینانه قابل بررسی می باشد. لذا پیشنهاد می شود صاحبان باشگاه های ورزشی برای اینکه بتوانند در شرایط کرونا، دوام آورده و حتی به سودآوری برسند با برآیند عوامل فوق به توسعه کسبو کاری خویش اقدام نمایند.
The purpose of this study was to present a model of strategies for creating resilience of sports businesses in corona. The approach of the present study is qualitative and theme analysis was used to design the model and exploratory interview was used to collect data. The statistical population consists of sports business owners (sports clubs). Due to the importance of the research topic, sampling of snowball chains has been used and the number of samples for interviewing is 10. To determine the validity of the study, acceptability, transferability and verifiability were used and its reliability was determined by agreement between the two coders as 0.88.The results show that strategies such as, innovation and continuous learning, for the resilience of sports businesses. Networking, marketing, crisis management, behavioral skills, and strategic and entrepreneurial thinking are effective, which can be examined in two macro dimensions: empowerment and entrepreneurial capacity building, so it is recommended that sports club owners be able to Coronas will survive and even become profitable as a result of the above factors will see the business boom.
Machine summary:
مسئوليت پذيري ، دولت هاي بيشتر کشورها مجبور به در حالي که صنعت ورزش يکي از کارآفرين ترين بخشهاي انجام اقدامات محدودکننده و محدوديت هايي شده اند که اقتصادي اقتصاد جهاني را نشان مي دهد ، بيماري ويروس براي مهار ويروسي که زندگي بسياري از مردم ، سازمان ها کرونا (١٩-COVID) تأثير مهمي بر توانايي آن در ادامه و مؤسسات را تغيير داده است ، ضروري است رقابت دارد(پارنل ٦ و همکاران ،٢٠٢٠).
و در يا در پژوهش هاي ديگر در داخل کارآفريني ورزشي و مديريت بحران به ندرت با هم تلاقي کشور، صائب نيا و کريمي (١٣٩٩) در بررسي تاثير بيماري داشته اند و در مورد مبحث ويروس کرونا تحقيقات بسيار کرونا (کوويد- ١٩ )بر عملکرد کسب و کار به اين نتيجه اندکي انجام شده است ، از طرفي کسب و کارهاي در حوزه رسيد که رابطه مثبت و معنادار بيماري کرونا بر عملکرد ورزش در دو بخش خدماتي و توليدي تاثيرات متغيري از مشتري، عملکرد بازار و عملکرد مالي وجود دارد.
همکاران (٢٠٢٠) نشان داد، ديجيتال در ايجاد نتايج تحقيق نشان داد، استراتژي شبکه سازي يکي انعطاف پذيري کسب وکار در اقتصاد پس از COVID ايفا ديگر از موارد مهم در خلق تاب آوري کسب وکارهاي مي کند، تأکيد مي کند و بينش جديد مديريتي را در مورد ورزشي است .
مي کنيد تمايل دارند که احساس کنند با افراد مختلف استراتژي هاي مديريت بحران يکي ديگر از عوامل مهم مي توانند به راحتي ارتباط برقرار کنند و اين نشان مي دهد که در تاب آوري کسب وکارهاي ورزشي در شرايط کرونا مي ساختار شبکه اي به هماهنگ ترشدن اين روابط به کارمندان باشد.