Abstract:
از نظر صدرالمتألهین و علامه طباطبایی، آیات قرآن ظاهري دارند و باطني، كه هنگام مواجهه با آیات متشابه باید به ظواهر آیات اصالت داد و از آن غافل نشد. از نظر هر دو اندیشمند، فهم متشابهات به افراد و ظرفیت و شايستگيشان بستگی دارد؛ بعبارتدیگر، فهم متشابهات امری نسبی است. بعقیدة آنها، راسخان در علم، تمام معنای متشابهات را ميدانند و در واقع برایشان متشابهی وجود ندارد. البته ملاصدرا بر اساس نظریة¬ توحید خاصی، معتقد است مراتب هستی از عالی تا داني، همه بر یکدیگر ترتب وجودی دارند. بر همين اساس، او بر اين باور است كه بدون آنکه نیازی به تأویل آیات متشابه یا قول به تجسیم در باب ذات باریتعالی باشد، ميتوان بر مبنای اصول فلسفی¬ـ عرفانی دیدگاه توحید خاصی، ظواهر الفاظ آیات را حفظ نموده و همة آیات متشابه را بر ظاهر معنای آنها حمل کرد و لفظ متشابه را توسعة معنايي داد. اما علامه طباطبایی، قائل به ارجاع متشابهات به محکمات است و متشابهات را بر اساس محکمات تفسير ميکند. او به امكان و وجود تأویل برای تمام آیات قرآن، اعم از محکمات و متشابهات، معتقد است؛ متشابهات پس از ارجاع به محکمات، از تشابه خارج شده و محکم ميشوند. در این پژوهش، ديدگاه ملاصدرا بدلیل آنکه داراي مبنا بوده، نسبت به نظر علامه ترجیح داده شده است.
according to mulla sadra and ‘allamah tabataba’i, qur’anic verses enjoy both exoteric and esoteric meanings. when dealing with ambiguous verses, one must focus on their exoteric meanings and not to ignore them. in the view of both philosophers, the understanding of ambiguous or metaphorical verses is relative and depends on individuals’ virtues and level of knowledge. they believe that knowledgeable people know the different meanings of ambiguous verses and, in fact, do not see any ambiguity there. however, based on the theory of specific oneness, mulla sadra contends that all levels of being, from the highest to the lowest, enjoy existential hierarchy. therefore, he maintains that, without needing to interpret ambiguous verses or the idea of incarnation regarding the essence of the almighty, one can maintain the exoteric meaning of the verses based on the philosophical-gnostic principles of the specific oneness of being and interpret the meanings of ambiguous verses based on their surface meanings. in this way, the word “ambiguous” is semantically expanded. nevertheless, ‘allamah tabataba’i believes in referring ambiguities to clear definitions and interprets ambiguous verses based on clear ones. he acknowledges the possibility of interpretation of all qur’anic verses, whether ambiguous and straight forward, and states that all ambiguous verses can be clarified by referring to unambiguous ones. in this study, the author sides with mulla sadra’s view in comparison to ‘allamah tabataba’i’s because he finds it of a more solid and principled basis.