Abstract:
پژوهشهای کیفی اسناد تاریخی همواره از اهمیت بسزایی به لحاظ اعتبار سنجی برخوردار هستند. در بین اسناد تاریخی «آثار هنری- باستان شناسی» نقش مهمی در بین انواع اسناد تاریخی دارند و مطالعۀ دقیق آنها از جایگاه ذی قیمت و ارزشمندی برخوردار هستند. برای رسیدن به این مهم، انتخاب روش پژوهش درست، بسیار حایز اهمیت است. از طرفی در پژوهشهایی که تحلیل و ارزیابی ساختار «فرم و محتوای» آثار هنری باستان شناسی مقصودنظر پژوهشگر است، انتخاب روش پژوهش خاص خود را میطلبد. لذا انتخاب روشی کارآمد و در عین حال ساختارمند اهمیت دارد. همواره یکی از دغدغههای دانشجویان رشتههای تاریخ و تاریخ هنر، به هنگام مطالعۀ آثار هنری، انتخاب یک روش پژوهش دقیق و کارآمد است. تا بتوان با جمع آوری دادهها و سپس ترکیب و تحلیل اطلاعات به نتیجهگیری دقیقتر نائل گردند. با مطالعۀ اکثر کتابهای مرجع تاریخ هنر و تحلیل آثار هنری به ساختارمند بودن شان پی میبریم. مطالعۀ کتاب «تجزیه تحلیل آثار هنرهای تجسمی» اثر «چالز جنسن» الگویی ساده و در عین حال علمی ارائه نموده است. در این پژوهش با بهرهگیری از الگوی پیشنهادی وی یکی از معتبرترین سنگ نگارههای دورۀ هخامنشی «نگارۀ بیستون» مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش از شیوه تحلیلی–توصیفی استفاده شده است. و برای جمع آوری دادههای پژوهش از روش کتابخانهای و هم چنین درتحلیل نگاره از تجربیات علمی خود پژوهشگر استفاده شده است.
Qualitative studies of historical documents are always very important in terms of validation. Among the historical documents, "art-archaeological works" play an important role among all types of historical documents, and their careful study has a valuable place. To achieve this goal, choosing the right research method is very important .On the other hand, in the researches that analyze and evaluate the structure of "form and content" of artistic-archeological works, the researcher needs to choose his own research method. One of the concerns of history and art history students is always choosing an accurate and efficient research method when studying works of art. To be able to draw accurate conclusions by collecting data and then combining and analyzing the information. By studying most of the art history reference books and analyzing the works of art, we realize that they are structured Studying the book "Analysis of Visual Arts" by "Charles Jensen" has presented a simple yet scientific model. In this research, using his proposed model, one of the most authentic petroglyphs of the Achaemenid period, the " The Bisotun (city in Iran) Inscription ", has been studied and analyzed. Analytical-descriptive method has been used in this research, and the library research method has been used to collect the research 1data, and the researcher's own scientific experiences have been used in the analysis of the painting.
Machine summary:
در اين پژوهش با بهره گيري از الگوي پيشنهادي وي يکي از معتبرترين سنگ نگاره هاي دورٔە هخامنشي « نگارٔە بيستون » مورد مطالعه و تحليل قرار گرفته است .
الگوي «چالز جنسن » دو حوزٔە کلي را مورد توجه قرار داده است : الف -اثر هنري ب - ساختار فرم ومحتوايي در اين پژوهش سعي شده است روشي سودمند و سيستماتيک از جمع آوري و نظم بخشي و تحليل و تفسير يک نمونۀ عملي براي استفادٔە دانش آموزان و پژوهشگران جوان حوزٔە تاريخ و تاريخ هنر ارائه گردد تا با دقت نظر بتوانند يک دستور العمل سودمند داشته باشند.
۱-۱- پرسش هاي مربوط به اطلاعات کلي: اثر هنري کي؟ (در چه زمان يا دوره اي) کجا؟ (در چه مکاني به لحاظ جغرافيا و اقليم ) و به دست چه کسي؟ (مشخصا نام هنرمند يا هنرمندان ) ساخته شده است ؟ جواب پژوهشگر: اين نقش برجسته مربوط به دورٔە هخامنشي حدود (۵۲۲ پ .
اثرهنري چه هدف و منظوري را دنبال مي کرد؟ (اثر هنري مورد نظر براي چه هدف و يا اهدافي ساخته شده است ؟) جواب پژوهشگر: اصلي ترين هدف نگاره بيستون ، دادن پيامي روشن و واضح به همۀ ملت هاي تابعه است و آن اين که پادشاه ، منتهاي قدرت سياسي و مذهبي را عهده دار است و به هيچ کس ، اجازٔە سر کشي و عصيان را نخواهد داد.