Abstract:
در جهان امروز، کشورها افزون بر آگاهی از نقش وجهه در رونق جهانگردی، با تأکید بر ابعاد سیاسی و فرهنگی این پدیده، از ظرفیت آن بهمنظورِ معرفی بهینه و بهبود وجهة ملی خود نیز بهرههای فراوانی میبرند. تحقیقات اخیر نشان داده است که وجهة ملی هر کشور میتواند مرجع و شاخص مؤثری برای موفقیت تلاشهایی آن کشور در سطح بینالمللی باشد. مدلهای معتبر ارزیابی و تعیین وجهة ملی، امتیاز و طبقهبندی وجهة ملی هر کشور را با ترکیبی از مؤلفههای مختلف ازجمله جهانگردی، فرهنگ و میراث فرهنگی و مردم میسنجند که نمایانگر ظرفیت و نقش مؤثر جهانگردی در ساخت وجهة ملّی کشورهاست. در دنیای مدرن، ابزارهای اصلی شکلدهی وجهة ملی کشورها، رسانههای بینالمللی و ابزارهای ارتباطات میانفرهنگی نظیر جهانگردی هستند که مرور مطالعات موجود نشاندهندة مزیتهای جالبتوجه جمهوری اسلامی ایران در حوزة جهانگردی و ضعف نسبی آن در برخورداری از رسانههای بزرگ بینالمللی است. پژوهش حاضر که به نقش جهانگردی در بهسازی وجهة ملی کشورها میپردازد، در پی پاسخ به دو پرسش زیر است: رابطة میان جهانگردی و وجهة ملی کشورها چیست؟ و جایگاه کنونی جهانگردی در وجهة ملی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ هدف این پژوهش، شناخت و تبیین و بیان مدلی برای رابطة میان جهانگردی و وجهة ملی جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش از نوع اکتشافی است و فرضیه نیاز ندارد.
Nowadays many countries pay attention to the role of image improvement to develop their tourism industry and through different cultural and political aspects of this phenomenon, try to use it to introduce their national image optimally. Recent researches have shown that national image is an effective index for evaluating the success of countries’ international policies and efforts. Different models of evaluating national images do so by using a set of factors including tourism, culture, cultural heritage, and people. This is another aspect of tourism potential in national image creation. In modern era, global media and intercultural communication are the main tools of creating national images. By concentrating on the Islamic Republic of Iran, we can see some remarkable advantages in tourism besides some weaknesses in benefiting from the major international media which has resulted in a weak national image of the country. This article wants to answer these two questions: 1) What is the relationship between tourism and national image? 2) What is the current status of tourism in creating Iran’s national image? The purpose is to offer a model of the relation between tourism and Iran’s national image. This research is of an investigatory kind which doesn’t require a hypothesis.