Abstract:
مشکلات و بدرفتاریهای دوران کودکی اهمیت زیادی دارند. توجه نکردن به این بدرفتاریها و عدم رفع مشکلات دوران کودکی میتواند مشکلات جدی در بزرگسالی داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی فلورتایم بر کاهش نافرمانی مقابلهای و فزونکنشی کودکان پیشدبستانی در یک طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون، و گروه کنترل انجام گرفت. 30 کودک پیشدبستانی مبتلا به نافرمانی مقابلهای و فزونکنشی شهر نیشابور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از بین پیش دبستانیهای گل بیتا، ستارگان پویا و پرنیان انتخاب شدند. کودکان شرکت کنندهی گروه آزمایش سیزده جلسهی مداخله مبتنی بر بازی درمانی فلورتایم به صورت سه روز در هفته دریافت کردند و شرکت کنندگان گروه کنترل درمانی را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی علایم مرضی کودکان-نسخه چهارم (CSI-4) جمعآوری و با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که بازی درمانی فلورتایم باعث کاهش نافرمانی مقابلهای و فزون کنشی در کودکان پیش دبستانی گروه آزمایش شده است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که این روش درمانی باعث بهبود و کاهش نافرمانی مقابلهای و فزونکنشی کودکان میشود.
Misbehaviors of childhood are important. Ignoring these misbehaviors and not solving them can cause serious problems in adulthood. This research to aim was conducted study the effectiveness of Floor time play therapy on the oppositional defiant disorder (ODD) and hyperactivity reducing of preschool children, in a semi- experimental design with a pretest and posttest, and control group. Thirty of the children with ODD and hyperactivity in Neyshabur were selected using purposeful sampling method from preschools of Gole Bita, Seteregan Pooya, Parnian day cares. The experimental group participants received 13 sessions of the Floor time play therapy three days a week and the control group not participants received any therapy. The data were collected using the Child Symptoms Inventory-Fourth Edition (CSI-4), and were analyzed using analysis of covariance analysis of statistical menthod. The findings indicated that the Floor time play therapy is effective in reducing the oppositional defiant disorder and hyperactivity of preschooler children. According to findings, it can be concluded that the Floor time play therapy leads to improvement of the preschooler children with oppositional defiant and hyperactivity disorder.