Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط شوخطبعی مدیران و خلاقیت کارکنان با نقش میانجی رفتار سازمانی مثبتگرا انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. همۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان جامعۀ آماری را تشکیل دادند (تعداد = 252) که از بین آنها 164 نفر به روش تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامههای شوخطبعی، رفتار سازمانی مثبتگرا و خلاقیت کارکنان استفاده شد. دادهها به کمک روش حداقل مربعات جزئی و آزمون سوبل تحلیل شد. نتایج نشان داد شوخطبعی مدیران بر رفتار سازمانی مثبتگرا و خلاقیت کارکنان تأثیر مستقیم و معناداری داشت (07/6P > ؛ 62/16P >). همچنین رفتار سازمانی مثبتگرا اثری مثبت و مستقیم بر خلاقیت کارکنان داشت (54/2P > ). همچنین نتایج حاصل از بررسی نقش متغیر میانجی نشان داد شوخطبعی مدیران بهواسطۀ رفتار سازمانی مثبتگرا بر خلاقیت کارکنان تأثیر غیرمستقیم و معناداری نداشت (64/1P > ). با توجه به یافتههای پژوهش حاضر به مسئولان ادارات ورزش و جوانان توصیه میشود از برنامههای تقویتکننده شوخطبعی و مهارتهای روانشناختی مثبتگرا در جهت افزایش سطح خلاقیت کارکنان غافل نشوند و در راستای بهبود خلاقیت از آموزش و تمرین این مهارتها بهره گیرند.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the managers sense of humor and creativity employee with the role of positive organizational behavior intermediation. This study was of descriptive-correlative type administered as a field study. The population of this study included all employees of Youth and Sports offices of Kerman Province (N=252), among of whom 164 persons were selected by cluster sampling. After determining validity and reliability, data were collected using the Sense of Humor, Positive Organizational Behavior and Creativity of Employee questionnaires. The data were analyzed by method of Partial Least Square and Sobel test. Findings indicated that managers’ sense of humor has a direct and significant impact on positive organizational behavior and creativity of employee. Also, the positive organizational behavior has a direct and positive impact on employee’ creativity. In addition, the results showed that sense of humor has no indirect and significant impact on creativity of employee through positive organizational behavior. The findings suggested that Sport and Youth offices do not neglect the reinforcing programs of humor and positive psychological skills to increase the level of creativity of the staff, and train and practice these skills to improve creativity.
Machine summary:
com Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Psychological Capital Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Ozturk & Karatepe Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Kim, Kim, Newman, Ferris & Perrewe Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Lee Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Holmes Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Composite Reliability Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Heir, Ringle & Sarstedt Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
1. Hair, Hult, Ringle & Sarstedt Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
0 International Public License (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٢- ضرايب مسير و برازش مدل ساختاري با استفاده از مقادير ضريب تعيين Figure 2 - Path Coefficients and Structural Model Fit Using R Squares همان طورکه در مدل ترسيمي (شکل شمارة دو) ملاحظه ميشود، متغير برون زاي شوخ طبعي مديران به ميزان ٠/٧٨ بر متغيرهاي درون زاي رفتار سازماني مثبت گرا و ٠/٦٠ بر خلاقيت کارکنان و متغير رفتار سازماني مثبت گرا به ميزان ٠/٢٩ بر خلاقيت کارکنان اثرگذار است .
Tenenhaus, Vinzi, Chatelin & Lauro 2.
Meyers, Gamst & Guarino Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
با توجه به نتايج پژوهش حاضر و در تبيين اين نتايج ميتوان بيان کرد، هنگامي که مديران با استفاده از شوخ طبعي، خصومت و احساس ناعدالتي را در کارکنان کاهش دهند، درخواست ها و انتقادات خود را در قالب شوخي بيان کنند و از طريق اين مهارت بر کارکنان نفوذ کنند و به برقراري ارتباط صميميتر با کارکنان بپردازند، ميتوانند توانايي Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Lu, Martin, Usova & Galinsky Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Kuiper Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
Zhang, Liu, Liu, Huang & Liu Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.