Abstract:
جریان نو معتزله مغرب عربی معاصر به اقتضاء برههای از زمان که زندگی میکردند تحت تأثیر مدرنیته که برگرفته از فرهنگ غرب بود برای حل مسائل نظری ناچار شدند که عقلانیت را معطوف به مدرنیته ببینند برای همین مبانی آنها در فهم معارف دین با معتزله قدیم فرق میکرد؛ چراکه معتزله قدیم بر اساس مبانی عقلی و فلسفه توحیدی بود نو معتزله مغرب عربی معاصر برخلاف اسلاف خود بر اساس تعامل با دنیای مدرنیته برای آگاهی از پیشرفت و اقتدار غرب، توجه به عقبماندگی جوامع اسلامی و تلاش برای برقراری سازگاری بین دین و مدرنیته آنان را بر آن داشته تا رویکردی خاص را در تفسیر آیات قرآن در پیش گیرند. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی و انتقادشناسی، به نقد و آسیبشناسی مبانی معرفتشناسی جریان نو معتزله مغرب عربی معاصر پرداخته و از این رهگذر آسیبهای مبنایی معرفتشناسی در این مکتب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که این دسته از نومعتزلیان بر اساس مبانی معرفتشناختی خود با اتکا به عقل مدرن به عنوان تنها منبع شناخت نسبت به سایر منابع شناخت توجهی نکردند؛ درنتیجه در تفسیر و تبیین آموزههای دینی و قرآنی بهویژه مفاهیم چون بهشت، جهنم، ابلیس و ملائکه که از حقایق و واقعیتهای وحیانی و فراطبیعی هستند نگرش حس گرایانه داشتهاند که آن منتهی به تمایز بین معرفت دینی و دین بر اساس رویکرد تاریخی گردید و افزون بر آن اینکه قرائت و فهم پیامبر اکرم (ص) را به مانند فهم و درک انسانی عادی تلقی کردند و حال آنکه همه این آثار و پیامدها برخلاف نص صریح کلام وحی است.
The new Mu'tazila movement of the contemporary Arab Maghreb due to the period of time when they lived under the influence of modernity which was derived from the Western culture, they were forced to see rationality as directed towards modernity in order to solve theoretical problems. Therefore, their foundations in understanding the teachings of religion were different from the old Mu'tazila. Because the old Mu'tazila was based on rational principles and monotheistic philosophy, the new Mu'tazila of the contemporary Arab Maghreb, unlike its predecessors, is based on interaction with the world of modernity in order to be aware of the progress and authority of the West, paying attention to the backwardness of Islamic societies and trying to establish compatibility between their religion and modernity, so, it is intended to take a special approach in interpreting the verses of the Quran. This research, using descriptive, analytical and critical methods, has criticized and analyzed the epistemological foundations of the new Mu'tazila movement in the contemporary Arab Maghreb, and through this, it has analyzed the basic damage of epistemology in this school. The findings of the research indicate that this group of new Mu’tzalites, based on their epistemological foundations, relying on modern reason as the only source of knowledge, did not pay attention to other sources of knowledge; As a result, in the interpretation and explanation of religious and Quranic teachings, especially concepts such as heaven, hell, devil, and angels, which are revealed and supernatural facts and realities, they have had empirical attitude, which led to the distinction between religious knowledge and religion based on the historical approach, and in addition to the fact that they considered the reading and understanding of the Holy Prophet (P) as normal human understanding and comprehension, and yet all these effects and consequences are against the explicit text of the Word of Revelation