Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و عارضهیابی عوامل موثر بر جذب و استخدام در آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای - کاربردی و روش پژوهش، ترکیبی (کمی- کیفی از نوع تحلیل محتوا) میباشد. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران و کارشناسان خبره به تعداد 15 نفر بود که تا حد اشباع نظری مصاحبه به عمل آمد. همچنین در بخش کمی، کلیه مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان لرستان میباشد که برآورد اولیه نشان می دهد که تعداد آنها 110 نفر است. پس از استخراج مولفهها و ابعاد جذب و استخدام کارکنان از طریق مصاحبه، پرسشنامهای تنظیم و در بین مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان لرستان توزیع شد. تا نسبت به سنجش عوامل موثر بر جذب کارکنان اقدام گردد. بر اساس مبانی نظری، ابتدا جدول تحلیلی تنظیم و پس از مصاحبه جدول تحلیلی ثانویه تهیه و نسبت به برازش مدل آن از مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS نسخه 2 بررسی شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که نه عامل عوامل سازمانی، عوامل فردی، متغیرهای شغلی، ویژگیهای شخصیتی، مهارت شناختی، سرمایه انسانی، پیامدهای فردی، پیامدهای سازمانی و فرآیند جذب به عنوان عوامل موثر بر بر جذب و استخدام در آموزش و پرورش استان لرستان شناسایی گردیدند.بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان به منظور جذب و استخدام کارکنان خود نیازمند توجه به عوامل شناسایی شده دارد.
Purpose: The aim of this study was to identify and diagnose the factors affecting recruitment and employment in education in Lorestan province.Methodology: In terms of purpose, the present research is developmental-applied and the research method is a combination (quantitative-qualitative content analysis). The statistical population of the research in the qualitative section included managers and experts of 15 people who were interviewed to the extent of theoretical saturation. Also, in the quantitative part, there are all managers and education experts in Lorestan province, whose initial estimate shows that there are 110 of them. After extracting the components and dimensions of staff recruitment and employment through interviews, a questionnaire was prepared and distributed among managers and education experts in Lorestan province. To measure the factors affecting employee recruitment, based on the theoretical foundations, first the analytical table was prepared and after the interview, the secondary analytical table was prepared and the structural equation modeling and Smart PLS version 2 software were evaluated for its model fit.Results: The results showed that nine factors of organizational factors, individual factors, job variables, personality traits, cognitive skills, human capital, individual outcomes, organizational outcomes and recruitment process as effective factors on recruitment and employment in education in Lorestan province Were identified.Discussion and Conclusion: Based on the research findings, the General Department of Education of Lorestan Province needs to pay attention to the identified factors in order to attract and employ its staff.