Abstract:
حرکت پیاده به عنوان یکی از قدیمیترین، اقتصادیترین و سالمترین شیوههای جابجایی انسان در فضای شهری محسوب میشود. هدف این رویکرد سالم سازی و فراهم آوردن تسهیلات حرکت پیاده به صورت مطمین و کارآمد میباشد. از این رو به یکی از محورهای اصلی برنامه ریزی و طراحی شهری تبدیل شده است. به این ترتیب، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و قابلیت سنجی شبکه معابر جهت پیاده مداری شهری بر پایه الگوی توسعه پایدار شهری با رویکرد آینده پژوهی صورت پذیرفت. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق خبرگان، متخصصین و کارشناسان مرتبط با موضوع تحقیق در شهر تهران میباشد. نمونه تحقیق با استفاده از روش پنل دلفی با نمونهگیری هدفمند20 نفر انتخاب گردید. به منظور تحلیل دادهها از نرم افزار MICMAC و Scenario Wizard استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق حاضر مشخص گردید که شاخصهای پوشش گیاهی، مقیاس انسانی، تجهیزات فضای شهری، کفسازی و سطوح، مشارکت اجتماعی، پیوستگی مسیر، تنوع فرم و کالبد و تناسبات بصری بیشترین اثرگذاری را در پیاده مداری شهر تهران دارند. در ادامه نیز وضعیت پیاده مداری شهری در آینده با استفاده از سناریونگاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از سناریونگاری نشان داد که در محتملترین حالت پیش رو وضعیت پیاده مداری شهر تهران بوسیله کاشت درختان و افزایش پوشش گیاهی، افزایش توجه به مقیاس انسانی، افزایش کمی و کیفی تجهیزات فضای شهری، افزایش کیفیت و کمیت کفسازی معابر، افزایش سطح مشارکت اجتماعی، توجه به پیوستگی در مسیرها، افزایش تنوع متناسب فرم و کالبد و افزایش تناسبات بصری افزایش مییابد که این امر مستلزم توجه بیش از پیش به ارتقاء جذابیتهای فضاهای شهری در جهت تشویق به افزایش قابلیت پیاده مداری شهری میباشد.
pedestrian movement as one of the oldest, most economical and healthiest
methods of human movements in urban spaces. the aim of this approach is to
make safe and efficient pedestrian movement facilities, so it is one of the main
axes of urban planning and design. The aim of this study was to evaluate and
assess the capability of the road network for urban pedestrian orientation based
on the model of sustainable urban development with a futures research approach.
The present research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in
terms of nature and method. In this research, library method and questionnaire
tools have been used to collect information. The statistical population of the
research is experts, specialists and experts related to the subject of research in
Tehran. The research sample was selected using a Delphi panel. MICMAC
software and Scenario Wizard were used to analyze the data. Based on the results
of the present study, it was found that vegetation indices, human scale, urban
space equipment, flooring and surfaces, social participation, path continuity,
variety of form and body and visual proportions have the greatest impact on
pedestrianism in Tehran. Then, the situation of urban pedestrianism in the future
was examined using scenario design. The results of the scenario showed that in
the most probable case, the pedestrian situation in Tehran by planting trees and
increasing vegetation, increasing attention to human scale, increasing the quantity
and quality of urban equipment, increasing the quality and quantity of flooring,
increasing the level of participation Social, attention to the continuity of paths,
increasing the proportional diversity of form and body and increasing visual
proportions increases, which requires more attention to promote the
attractiveness of urban spaces in order to encourage increased pedestrian
capacity.