Abstract:
اندیشههای متکلمان اسلامی درباره رابطه صفات با ذات، در دو رویکرد الهیات ایجابی و سلبی منحصر شده است. غالب متکلمان به رویکرد ایجابی و اثباتی صفات کمالی برای ذات حق باورمندند، اما در کیفیت ارتباط صفات با ذات اختلاف دارند. مشهور شیعه، زیدیه، بعضی از معتزله و فیلسوفان متکلم قائل به نظریه عینیت شده، معتقدند ذات حق و صفات خداوند حقیقت واحدی در خارج دارد و هر رویکرد اثباتیِ مخالف با نظریه عینیت را به اشکال ترکیب و تعدد قدما متهم کردهاند. اصحاب حدیث و سلفیان قائل به نظریه غیریت شده، معتقدند صفات، زائد بر ذات و حقیقتی جدای از ذات حق دارند. اشاعره و ماتریدیان قائل به نظریه قائمیت شده، معتقدند صفات ذاتی خداوند نه عین و نه غیر او هستند و هر رویکرد اثباتیِ مخالف خود را یا متهم به ترکیب یا متهم به عروض عوارض بر ذات حق کردهاند. قائلان به رویکرد سلبی با اعتقاد به اینکه نفی تشبیه و ترکیب از ذات حق مستلزم نفی هرگونه صفتی از ذات حق است، با تأکید بر نظریه نفی صفات، در محدوده تنزیه دو دسته شدهاند که از آن میان اسماعیلیان معتقد به تنزیه مطلق و بعضی از متکلمان شیعه اثناعشریه و معتزله معتقد به نظریه نیابت شدهاند.
Islamic theologians’ thoughts about the relationship between God’s attributes and essence are restricted to two theological approaches: the affirmative (cataphatic) theology and the privative (apophatic) theology. The majority of theologians believe in the affirmative approach of the perfect attributes for God’s essence, but they disagree in the quality of the relationship between His attributes and essence. The famous Shia scholars, Zaydiyya, some Mu'tazila and theology philosophers believe in the theory of objectivity. They believe that God’s essence and attributes have one truth outside, and they accuse any affirmative approach that is against the theory of objectivity for its mistake in believing in the combination and the multiplicity of the eternal attributes. Hadith scholars and the Salafis believe in the theory of otherness, they believe that attributes are extraneous to the essence and have a truth separate from God’s essence. The scholars of Ashʿari and Maturidiyyah adhere to the theory of Qaimiyyah, they believe that God’s inherent attributes are neither the same as Him nor different from Him, and they accuse any affirmative approach that believes in either the combination or the manifestation of attributes in God’s essence. Emphasizing the theory of the negation of attributes, those who believe in the privative approach with the belief that the negation of any similitude and combination from God’s essence requires denying all attributes of His essence, are divided into two groups within the scope of purification (tanzih); among them, the ʾIsmaʿiliyah believe in the absolute purification and some Twelver Shia and Mu'tazila theologians believe in the theory of deputyship (niyabah).
Machine summary:
در ايـن ميـان غالب متکلمان شيعه (شيخ مفيد، ۱۴۱۳ق ، ص ۵۲؛ طوسي، بيتـا، ص ۶۳؛ سـبحاني، ِ ۱۴۱۲ق ، ج ۲، ص ۳۸؛ جميل حمود، ۱۴۲۱ق ، ج ۱، ص ۱۸۱)، مشهور ائمه زيديه (ابن محمد، بيتا، ص ۳۹؛ ابن سـليمان ، ۱۴۲۴ق ، ص ۱۵۳؛ ابـن محمـد شـرفي، ۱۴۱۱ق ، ج ۱، ص ۲۲۷؛ ابن محمد شرفي، ۱۴۱۵ق ، ص ۱۱۹؛ ابـن يحيـي، ۱۴۲۲ق ، ص ۳۵۰؛ ابن محمد، ۱۴۲۲ق ، ص ۵۲؛ ابن حمزه ، ۱۴۲۲ق ، ج ۱، ص ۳۲۲)، گروهي از معتزلـه (هذيليـه ) (اشـعري، ۱۴۰۰ق ، ج ۱، ص ۱۸۸؛ جـار اللـه ، ۱۹۹۰م ، ص ۷۶؛ سـبحاني، ۱۳۷۰ش ، ج ۳، ص ۴۲۷؛ قاضي عبدالجبار، ۱۴۲۲ق ، ص ۱۱۸) و در نهايت فلاسفه - اعــم از مشــائي (ابــن ســينا، ۱۴۲۱ق ، ص ۲۲۶؛ فــارابي، ۱۳۸۱ش ، ص ۵۸؛ حــائري مازنـــدراني، ۱۳۶۲ش ، ج ۵، ص ۱۲۶؛ نراقـــي، ۱۳۸۰ش ، ج ۲، ص ۴۷۷)، اشـــراقي (سهروردي، ۱۳۷۲ش ، ج ۴، ص ۶۰؛ دواني، ۱۴۱۱ق ، ص ۱۷۳؛ شهرزوري، ۱۳۷۲ش ، ص ۳۸۰؛ دشتکي، ۱۳۸۲ش ، ص ۱۸۳) و حکمت متعاليـه (شـيرازي، ۱۳۶۶ش ، ج ۴، ص ۳۱؛ سبزواري، ۱۳۷۶ش ، ص ۵۸۳؛ طباطبايي، ۱۳۸۶ش ، ج ۱، ص ۲۲۶) بر نظريه عينيت و عدم غيريت صفات با ذات حـق تأکيـد دارنـد و همراهـي هـر حقيقـت قـديم ديگري را با ذات ممتنع ، و مستلزم شـرک ميداننـد (سـبحاني، ۱۴۱۲ق ، ج ۲، ص ۴۰).