Abstract:
«سفر قهرمان» نظریۀ مشهور جوزف کمپبل است که با تأثیر از نظرات یونگ و با بهرهگیری از نظرات ون جنپ بنا نهاده شده است. کمپبل سه مرحلۀ جدایی، تشرّف و بازگشت را به همراه زیرمجموعههایشان برای الگوی خود در نظر گرفته است. این الگو و الگوهای دیگری که با تأثیر از آن پدید آمدهاند پایه و مبنای نقد کهنالگویی است. در این مقاله داستان «زال و رودابه» شاهنامۀ فردوسی بر اساس این الگو به روش تحلیلی و توصیفی بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که داستان زال و رودابه، در کلیّات با الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل تطابق دارد اما در جزئیات و زیرمجموعهها با الگوی ذکر شده اختلافاتی دارد. در این داستان مرحلۀ زیرمجموعۀ «شکم نهنگ» دیده نمیشود، در مرحلۀ تشرّف «وسوسهگری» وجود ندارد که بازدارندۀ زال از ادامۀ سفر باشد و در مرحلۀ بازگشت مورد یا مواردی برای امتناع از بازگشت، فرار جادویی، رسیدن کمک و عبور از آستان بازگشت، دیده نمیشود.
The hero's journey", Joseph Campbell's famous theory, is influenced by
Jung's ideas and based on Arnold van Gennep's ideas. Campbell has
considered the three-phase pattern (separation, transition, and return) along
with their subsets as his model. This pattern, along with other patterns that
have emerged from it, is the basis of the archetypal criticism. In the present
article, by using analytical-descriptive method, the story of "Zal and Rudaba"
of Shahnameh is analyzed based on this pattern. The findings of the research
show that the story is generally consistent with Campbell's hero's journey
pattern, but its details and subcategories have differences with the pattern. In
the story, the stage of the "belly of the whale" is not seen; There is no
"temptation" in the stage of transition to prevent Zal from continuing the
journey; and in the stage of return, refusal of the return, magic flight, and
crossing of the return threshold are not seen.