Abstract:
در دهههای اخیر مکاتب و پارادایمهای متعددی در حوزه ادبیات شهری شکل گرفتهاند که برخی از آنها تأثیرات عمیقی بر فضاهای شهری نهادهاند، در این میان رویکرد «استراتژی توسعه شهری» (cds) که یکی از مهم¬ترین و بحثانگیزترین آنها محسوب شده و در چند سال اخیر نیز توجه بسیاری از محافل علمی- حرفهای ایران را نیز به خود معطوف کرده است.
هر چند حیات cds به شکلگیری رسمی سازمان «ائتلاف شهرها» به سال 1999 برمیگردد، اما این سازمان در سالهای بعد با مشارکت «بانک جهانی» و مرکز سکونتگاههای انسانی وابسته به سازمان ملل متحد (habitat) اسناد رسمی آن را منتشر کرده و در حال حاضر نیز تریبون و متولی رسمی اجرایی cds در سطح جهانی به شمار میرود. امروزه بسیاری از مدیران، برنامه¬ریزان و نظریهپردازان شهری سعی در بسط این موضوع دارند که با استناد به تجارب موفق cds، این رهیافت چگونه و با کدام مکانیسمها قادر است در انتظام فضایی شهرها، ایجاد تغییرات مثبت در زندگی عادی شهروندان و کاهش فقر شهری، نقش خود را توسعه دهد. مروری بر اجرای cds در بیش از 250 شهر جهان سومی در کمتر از یک دهه، تأکیدی است این بر نکته که رویکرد بیش از آنچه به دنبال تهیه طرح باشد، مبتنی اجرا و عمل است. این در حالی است که اغلب شهرهای کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، هم از نظر تهیه و تدوین و هم از بعد ارجا، شرایط دشواری را تجربه میکنند، چرا که رویکرد عمده در مدیریت و برنامهریزی شهری ایران متأثر از مکتب برنامهریزی کلاسیک با محوریت طرح جامع است که غالباً در آن ابعاد توسعه فیزیکی، آرایش و انتظام کالبدی شهرها بر ابعاد اجتماعی - شهروندی تقدم دارد. با اینکه طرحهای جامع در ایران با هدف زمینهسازی رشد کالبدی موزون شهرها تدوین میشوند، اما عملاً نه تنها انرژی و هزینههای بسیاری را بر اقتصاد شهری تحمیل میکنند، بلکه اغلب بخش عمدهای از اهداف آنها هرگز محقق نمیشوند.
in recent decades, several schools and paradigms have emerged in the field of urban literature, some of which have profound effects on urban spaces, including the "urban development strategy" (cds) approach, which is one of the most important and controversial, and in several recent years have also attracted the attention of many scientific-professional circles in iran. although the cds dates back to the formal formation of the coalition of cities in 1999, it later published its official documents in the following years in partnership with the world bank and the united nations center for human settlements (habitat). he is also the official tribune and executive trustee of cds worldwide. today, many managers, planners and urban theorists are trying to develop the question of how and by what mechanisms this approach is able to draw positive changes in the normal life of citizens and reduce urban poverty, based on the successful experiences of cds. -develop your role. an overview of cds implementation in more than 250 third world cities in less than a decade underscores the fact that the approach is more action-based than action-oriented. however, most cities in developing countries such as iran experience difficult conditions, both in terms of preparation and referral, because the major approach to management and urban planning in iran is influenced by the school of classical planning with a focus on design. it is comprehensive in which the dimensions of physical development, arrangement and physical order of cities often take precedence over the social-citizenship dimensions. although comprehensive plans are developed in iran with the aim of paving the way for the balanced physical growth of cities, in practice they not only impose a lot of energy and costs on the urban economy, but often most of their goals are never achieved.
Machine summary:
حمايت از ايجاد يک ساختار براي تهيه يک برنامه استراتژيک توسعه براي شهر صوفيه ، از طريق مشارکت با گروه هاي ذينفع و ايجاد پايگاه و موسسه اي براي تضمين اجراي برنامه جزو اهداف اين فرايند بوده ؛ بطوريکه در کل کشور بلغارستان به تمرين آموزشي و يک سرمشق تبديل شود و اهداف زير را نيز به دنبال داشته باشد: - ايجاد بنيان هايي براي توسعه پايدار اقتصاد شهري - شناخت گزينه هايي براي ايجاد توسعه اجتماعي عادلانه تر و کاهش فقر - ايجاد تضميني براي مديريت مشارکتي محلي و زمينه سازي براي شروع فرايند تصميم سازي مشارکتي ٧-٢-٣- فرآيند تهيه برنامه فرآيند تهيه برنامه توسعه راهبردي صوفيه را ميتوان به ٥ مرحله تقسيم کرد: - ايجاد تشکيلات لازم براي تهيه برنامه و انجام فرايند تجزيه و تحليل اطلاعات وضع موجود - شناسايي آرمان ها و اهداف بلندمدت مورد نظر شهروندان (چشم انداز سازي) بر اساس روش swot - اتخاذ راهبردها و سياست ها از جمع بندي داده ها و اطلاعات و چشم انداز آينده شهر ٨- تهيه برنامه هاي عملي (action plan) و اجراي آنها اجراي برنامه در بلندمدت و بررسي و اصلاح آن در جهت رسيدن به اهداف - در بخش اقتصادي: بهبود شبکه ارتباطي درون و بيرون شهري، ايجاد يک ساختار و مجموعه قوانين و دستورالعمل شفاف براي اصناف و کارخانجات و تشکيلات درگير بخش هاي مختلف اقتصادي، کاهش بروکراسي اداري در صدور مجوزها و ساير اسناد - در بخش خدمات شهري: تشويق بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در بخش خدمات عمومي شهري، واگذاري بخش درماني به بخش خصوصي، ارتقا سطح آموزش در مدارس - در بخش ساختار کالبدي و فضايي شهر: ايجاد ساختار فضايي متناسب با رشد اقتصادي و اجتماعي شهر در آينده ، بهبود شرايط زندگي در مناطق مسکوني، تضمين دسترسي عمومي و پايدار به منابع طبيعي شهر - در بخش مالي شهر: کاهش تصديگري و کنترل دولت در زمينه هاي مالي شهر - در بخش مديريت و حاکميت شهري: بهبود ارتباط شهروندان با شهرداري، اصلاح ساختار مديريت شهري، برقراري ارتباط بيشتر سيستم شهري با مردم و بخش اقتصادي و تجاري شهر، گسترش فرهنگ مديريت منابع انساني ٩- نحوه مشارکت شهروندان در برنامه در تهيه اين برنامه به دو صورت مستقيم و غيرمستقيم مشارکت مردمي جلب شد؛ در روش غيرمستقيم توسط دو شرکت مشاور در ژانويه و مارس سال ٢٠٠٢، در مجموع نظرات ١١٩٤ نفر از شهروندان شهر صوفيه در نقاط مختلف شهري مورد بررسي قرار گرفت .