Abstract:
قانون پذیری، اهمیتی است که افراد برای قانون قائل میشوند. عدم پذیرش آن بنا برپیشنه تحقیق بهعنوان یک مسئله اجتماعی در ایران مطرح میباشد و با توجه به تنوع فرهنگی در کشور یکی از علل قانون پذیری میتواند به ساختاربندی فرهنگی مربوط باشد. روش تحقیق ازنظر هدف توصیفی و مشخصاً پیمایش مقطعی بوده و برای رسیدن به اهداف تحقیق از روش تحقیق ترکیبی استفادهشده است. درروش تحقیق کیفی با استفاده از روش دلفی به بررسی منابع، اسناد و مصاحبه از 17 نفر که بهعنوان نمونه آماری انتخابشدهاند و در روش کمی با تدوین پرسشنامه و روش کمی معادلات ساختاری، فرضیهها بررسیشده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور با حجم نمونه 351 نفربر اساس جدول مورگان و نحوه نمونهگیری خوشهای با تحت پوشش قرار دادن تمام قومیتها میباشد، دادهها با نرمافزار Spss و Amos مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است.بر اساس یافتههای تحقیق در بررسی ساختاربندی فرهنگ اسلامی نشان میدهد که کنش اسلامی بر اعتقاد به قانون پذیری و رعایت آن تأثیر داشته است که با نظریههای پارسونز و پیاژه مرتبط میباشد در ساختاربندی غربی، اعتقاد متأثر از نظام و اعتقاد باعث اعتقاد و کنش شده و نیز عمل به کنش غربی متأثر از هنجارها باعث کنش شده است که با نظریههای آندرسون و مرتون مرتبط میباشد.در ساختاربندی ایرانی،کنش متأثر از منابع و اعتقاد به قانون پذیری با تأثیرپذیری از نظام تأثیر داشته که با نظریههای هیرشی و پارسونز مرتبط میباشد و بر مبنای ساختاربندی محلی، کنش متأثر از هنجارها و منابع است و اعتقاد به قانون پذیری متأثر از منابع و کنش بر اعتقاد به قانون پذیری تأثیرداشته است.تأثیرات نظام نیز باعث ایجاد شخصیتهایی قانون گریزشده است که با نظریههای بریتونت و کوهن مرتبط میباشد وبه تفکیک زبانی، در زبان فارسی ساختاربندی فرهنگی: ایرانی و محلی، درترکی:محلی، در لری و کردی: ایرانی، در بلوچی: اسلامی، در عربی و ترکمنی نیز بر مبنای ساختاربندی محلی، اسلامی و غربی، کنش قانون پذیری شکل یافته است.
Legitimacy is the importance that people attach to the law. According to research, its non-acceptance is a social issue in Iran, and considering the cultural diversity in the country, one of the causes of legality can be related to cultural structuring. The research method is descriptive in terms of its purpose, and it is a cross-sectional survey, and to achieve the research objectives, a mixed research method has been used. In the qualitative research method, using the Delphi method, 17 people have been selected as a statistical sample to review sources, documents and interviews. And in the quantitative method, the hypotheses have been examined by developing a questionnaire and the quantitative method of structural equations. The statistical population is all faculty members of Payam Noor University with a sample size of 351 people based on Morgan's table and cluster sampling by covering all ethnicities, the data has been analyzed with Spss and Amos software. The findings of the research show that the level of compliance with legality is the result of the interaction of belief in legality between activists, ethnic groups and the system under the influence of Iranian and local culture. And the non-compliance is the result of the influence of the social system and the strengthening of the law-abiding personality system. The structuring of Islamic culture, the findings show that Islamic action has had an impact on the belief in legality and respect for it, which is related to the theories of Parsons and Piaget. Western action influenced by norms has caused action that is related to the theories of Anderson and Merton. In Iranian structuring, action influenced by resources and belief in legality has an effect on the influence of the system, which is related to the theories of Hirschi and Parsons. and based on local structuring, action influenced by norms and sources and belief in legitimacy is influenced by sources and action is influenced by belief in legitimacy. The effects of the system also cause the creation of law-abiding characters that are related to Briton and Cohen's theories. Be and separate language, in Persian language cultural structure: Iranian and local, in Turkish: local, in Lori and Kurdish: Iranian, Balochi: Islamic, Arabic and Turkmen is also based on the local, Islamic and Western structure of legalization action.
Machine summary:
بررسـي پيشـينه هاي تحقيق حکايت از اين دارد که مسـئله ي کنش فرهنگي قانون پذيري، يکي از مسـائل قابل توجه اسـت و هريک از پيشـينه ها به بعدي از مسـئله توجه نشـــان داده اند بدين صـــورت که در اکثر پيشـــينه هاي تحقيق ابعاد: پيوند، کنترل ، مشــروعيت ، نظم ، عقايد و باورها، هنجارها، شــخصــيت ، هويت ، آنومي ، فقر، آگاهي عدالت ، رضــايت و اعتماد اجتماعي موردبررســي قرارگرفته اند و در مقاله ي حاضــر با بهره گيري از پيشــينه ها ســعي شــده اســت که موارد مطرح شــده بر مبناي چارچوب نظري طبقـه بنـدي شـــده و ابعـاد مغفول مـاـنده نيز در چهـار نظـام (اعتقـادي، اجتمـاعي، شخصيتي وکنشي) موردبررسي قرار گيرد.
با توجه به اينکه متغير سـاختاربندي اسـلامي و کنش فرهنگي (قانون پذيري) به متغيرهاي متعدد شــاخص بندي شــده اند جهت بررســي رابطه بين اين متغيرها از معادلات سـاختاري اسـتفاده شـده اسـت که نتايج آن در شـکل ٤ و جدول شـماره ٢ نشـان داده مي شود.
ـبا توجـه ـبه اينکـه متغير ســـاختـاربنـدي غربي و کنش فرهنگي(قـانون ـپذيري) ـبه متغيرهاي متعدد شــاخص بندي شــده اند جهت بررســي رابطه بين اين متغيرها از معادلات سـاختاري اسـتفاده شـده اسـت که نتايج آن در شـکل ٥و جدول شـماره ٣ نشـان داده مي شود.
ـبا توجـه ـبه اينکـه متغير ســـاختـاربنـدي ايراني و کنش فرهنگي(قـانون ـپذيري) ـبه متغيرهاي متعدد شــاخص بندي شــده اند جهت بررســي رابطه بين اين متغيرها از معادلات سـاختاري اسـتفاده شـده اسـت که نتايج آن در شـکل ٦و جدول شـماره ٤ نشـان داده مي شود.