Abstract:
امروزه، مربیان فرایند آماده سازی و برنامه تمرینی جهت توسعه عملکرد انفرادی و تیم های ورزشی را با بهره گیری از روش های تحلیل آماری طراحی می کنند. تماشاچيان درکناربازيکنان همچون منابعي غني مي باشند که باکمک روانشناسان ورزش شناسايي وبا توجه به درنظرگيري ويژگي¬هاي فردي بازيکنان وفراهم سازي شرايط بهينه حمايت بازيکنان از طريق حمايت¬هاوتشويقات تماشاچيان وبرنامه ريزي صحيح مربيان ومسئولان مربوطه تلاش وگامهاي اساسي در جهت افزايش کارآمدي تيمي وموفقيت تيمي برداشت.دراين راستا ضرورت تحقيق حاضر که به بررسي اثرات حضورتماشاچي بروي کارآمدي تيمي بازيکنان ليگ برتروالیبال مردان ایران پرداخته شد که جامعه آماري تحقيق شامل کليه بازيکنان ليگ برتروالیبال مردان ايران و تمامي تيم¬هاي والیبال استقلال زرين قشم، دانشگاه آزاد اسلامي، صنايع پتروشيمي فولاد ماهان اصفهان، مهرام تهران ، پتروشيمي بندرامام، افرا خليخ فارس تهران، تکماش قزوين، نيروزميني ارتش ذوب آهن اصفهان وهمياري زنجان که جمعا ۱۲تيم وحدود۱۴۴ نفر بازيکن و۲۴مربي بوده است. .تيم ماهشهر تيم آزمايشي وتيم همياري زنجان که ازلحاظ امتيازي جدول وشرايط بسيار به تيم ماهشهر نزديک بوده، به عنوان متغير کنترل در نظر گرفته شده است.ومتغير حضورتماشاچي بعنوان متغيرمستقل آزمايشي(حضور در خانه )برتيم آزمايشي ماهشهر وارد گرديده وبازي در خانه ماهشهر برگزار شده است والبته حضورتماشاچي بر ماهشهر تاثير نداشته است وبه اين دليل به عنوان متغير کنترل در نظر گرفته شده ومتغير کارآمدي تيمي (متغير وابسته)تحت بررسي نيمه آزمايشي با پس آزمون بوده است.روش نمونه گيري هدفمند مي باشدونمونه 12بازيکن ماهشهر به عنوان متغير تحت آزمايش و۱۲بازيکن همياري زنجان به عنوان متغير کنترل مي باشد. دراين تحقيق از پرسشنامه کارايي مشارکتي فلتز و ليرج(۱۹۹۸) استفاده شده است. اين پرسشنامه مشتمل بر ۴۹سوال و شامل( ۵ خرده مقياس تلاش، ثبات تيمي، آمادگي، اتحاد و توانايي )مي باشد. براي تعيين درجه اهميت هر کدام از متغيرها از مقياس ۵ رتبه اي استفاده گرديد. محقق در اين تحقیق بدليل طبيعي بودن توزيع داده ها، ازآزمون t مستقل استفاده کرد. حضور تماشاچيان بر ميزان تلاش،اتحاد،ثبات تيمي ،توانايي ،کارايي تيمي وآمادگی بازيکنان والیبال لیگ برتر مردان ایران تاثير معناداري داشته است ودر نهایت پیشنهاد می شود تحقیق حاضر بر روی گروهای مختلفی صورت بگیرد.
today, coaches design the preparation process and training program to develop individual performance and sports teams using statistical analysis methods. the spectators along with the players are like rich resources that are identified with the help of sports psychologists and according to considering the individual characteristics of the players and providing the optimal conditions for supporting the players through the support and encouragement of the spectators and the correct planning. in this regard, the necessity of the present study to investigate the effects of mashachi's presence on the team performance of iranian men's premier league volleyball players was studied. isfahan, mehram tehran, bandaramam petrochemical, afra khalikh fars, tehran, takmash qazvin, isfahan zobahan army and zanjan cooperative, which has a total of 12 teams and about 144 players and 24 coaches. mahshahr team's experimental team and zanjan cooperation team, which was very close to mahshahr team in terms of table points and conditions, was considered as a control variable. of course, mashachi's presence had no effect on mahshahr and for this reason it was considered as a control variable and the team efficiency variable (dependent variable) was examined in a quasi-experimental with post-test. sampling method is purposeful. and 12 zanjan assisting players as control variables. in this study, the feltz & learge (1998) collaborative performance questionnaire was used. this questionnaire consists of 49 questions and includes (5 subscales of effort, team stability, readiness, unity and ability). a 5-point scale was used to determine the degree of importance of each variable. in this study, the researcher used an independent t-test due to the normal distribution of data. the presence of spectators has had a significant effect on the amount of effort, unity, team stability, ability, team efficiency and readiness of iranian men's volleyball players, and finally it is suggested that the present study be conducted on different groups.
Machine summary:
علم روان شناسي و مديريت ورزش ، به منظور آماده کردن تيم ها جهت شرکت در مسابقات ورزشي و کسب موفقيت ، اطلاعات و خدمات ارزنده اي را در اختيار مديران ، مربيان و ورزشکاران قرار ميدهد و مطالعات در اين زمينه در سال هاي اخير رشد چشمگيري داشته است ( سپاسي و همکاران ، ١٣٨٦).
تماشاچيان ورزش وبينندگان ورزش در دنياي معاصر داراي جايگاه خاص در بين مردم ميباشند و با توجه به حجم جمعيتي که هر هفته براي ديدن مسابقات و رقابت هاي ورزش به 3 Noll 4-Yoder استاديوم ها ومراکز ورزش روي ميآورند و يا از طريق رسانه هاي گروهي، مطبوعات ، اينترنت ، راديو، تلويزيون ، اختبار و فعاليت هاي ورزشي را دنبال ميکنند، به منزله يک پديده اجتماعي گسترده و بزرگ تلقي ميشودکه اين انگيزه و علاقه مردم به تماشا و هواداري از ورزش پيامدهاي مختلفي دارد که کارامدي تيمي رشته هاي ورزشي ازآن اثرات آن است .
جدول ٤ يافته هاي حاصل از آزمون t جهت بيان اختلاف بين ثبات تيمي بازيکنان در شرايط حضور و عدم حضور تماشاچيان آزمون F لوين (به تصویر صفحه رجوع شود) در اين فرضيه نيز محقق بدليل طبيعي بودن توزيع داده ها، از آزمون t مستقل استفاده کرد.
جدول ٥ يافته هاي حاصل از آزمون t جهت بيان اختلاف بين ميزان آمادگي بازيکنان در شرايط حضور و عدم حضور تماشاچيان آزمون F لوين براي (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) محقق در اين فرضيه نيز بدليل طبيعي بودن توزيع داده ها، از آزمون t مستقل استفاده کرد.