Abstract:
هدف: پژوهش حاضر در نظر دارد تا با تبیین معیارهای سنجش کتابهای تخصصی، معیارهایی برای رتبهبندی کتاب در علوم انسانی ارائه دهد که متخصصان بتوانند با بهرهگیری از معیارهای ارائهشده، به ارزیابی و رتبهبندی کتاب بپردازند.روش: این پژوهش، به دلیل آن که از بررسی متون به روش کتابخانهای و همچنین از دیدگاه صاحبنظران دانشگاههای جامع بزرگ برای گردآوری اطلاعات بهره گرفته است، از نظر نحوه گردآوری دادههای مورد نیاز، در چهارچوب پژوهشهای توصیفی-پیمایشی دستهبندی میشود. جامعه آماری پژوهش حاضر، 2449 نفر از صاحبنظران حوزههای علوم انسانی دانشگاههای جامع بزرگ کشور هستند. اطلاعات گردآوریشده از طریق پرسشنامه با نرمافزار اس.پی.اس.اس تجزیه و تحلیل شدند. برای تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و آزمونهای استنباطی (فریدمن) بهره گرفته شد.یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که از دیدگاه صاحبنظران حوزه علوم انسانی در دانشگاههای بزرگ کشور، معیارهای نشر و ناشر، پدیدآور، مترجم، محتوای تألیفی، محتوای ترجمهای، ساختار و ظاهر در ارزیابی و رتبهبندی کتابهای تخصصی حوزه علوم انسانی نقش اساسی و مهم میتواند داشته باشد.نتیجهگیری: حاصل مطالعه پژوهش حاضر ارائه معیارهای ارزیابی است که هم برای متخصصان و نیز برای کتابداران در مجموعهسازی منابع میتواند بسیار حائز اهمیت باشد، معیارهای رتبهبندی منابع میتواند برای ناشران نیز جهت تولید منابع باکیفیت، مفید واقع شود. با استفاده از دیدگاه صاحبنظران در پژوهش حاضر، رتبهبندی کیفی آثار با اولویتبندی معیارها توسط صاحبنظران در هر حوزه دانشی، ممکن میشود. این رتبهها میتواند به خوانندگان و پژوهشگران جهت یافتن منابع باکیفیتتر و به کتابداران نیز البته در صورتی که سازمانی بزرگ به انجام رتبهبندی پرداخته باشد، در گزینش و خرید منابع باکیفیتتر کمک کند.
Objective: The current study presented the criteria for measuring the content of specialized books.Methodology: Current study used a library method as well as the perspectives of experts from large universities to gather needed data. It is categorized as a descriptive-survey research in terms of how data is collected. The statistical population of the present study is 2449 experts in the fields of humanities and behavioral sciences of the country's major universities. The gathered data was analyzed through a questionnaire using SPSS software. Descriptive indicators (frequency, frequency and mean) and inferential tests (Friedman) were used to analyze the data.Findings: The present study indicated that from the point of view of experts in the field of humanities in top universities, publishing and publisher criteria, creator, translator, authored content, translated content, structure and appearance in evaluating and ranking specialized books in the field of humanities have an important and fundamental role.Because experts in comprehensive universities across the country have considered the component of "translation content" to be more important than other components, experts have valued the content of translation books more than any other, and it has been important for them to have the necessary criteria for evaluation. Translation content should be used in the ranking of specialized books. This could be due to translation problems in specialized books in the fields of humanities and behavioral sciences, which, despite the increasing quantity of these translations in the country, do not show much acceptable quality.Conclusion: The result of the present study is to provide evaluation criteria that can be very important for both professionals and librarians to collect resources, resource ranking criteria can be useful for publishers to produce quality resources. Using the views of experts in the present study, it is possible to qualitatively rank the works by prioritizing the criteria by the experts in each field of knowledge. These rankings can help readers and researchers find higher quality resources, and librarians can help select and purchase higher quality resources if a large organization has ranked them. With the use of new tools, the speed of access to information may have improved, but the problem of finding reliable and quality resources remains strong, and ranking resources can play a role in solving this problem. Resource ranking criteria can also be useful for publishers to produce quality resources. These criteria can help readers and researchers to find better quality resources and help librarians to select and purchase better quality resources. Therefore, it is suggested that the organization that uses these criteria, in order to use each of the criteria in accordance with the policies of its organization, conduct a survey of relevant experts and adapt the criteria. It is suggested that the criteria be evaluated annually or in different courses by experts in the field or field. Finally, it is suggested that a study be conducted to identify the priorities of specialized books in engineering and experimental technical fields and the results of that research be compared with the present study.
Machine summary:
يافته ها: داده ها نشان داد سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران و مراکز و کتابخانه هاي ادغام شده در مجموع ٦٩٣ عنوان (١٥٥٤ جلد) کتاب از ١٣١٦ الي ١٣٩٨ منتشر نموده اند که سهم سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران (١٣٨١- ١٣٩٨) تعداد ٣٦٢ عنوان (٦٧٥ جلد) است ؛ بيشترين آثار از نظر موضوع کلي به ترتيب در زمينه «علوم کتابداري و اطلاع رساني»، «علوم تاريخي» و «علوم آرشيوي و اسنادي» و از نظر موضوع تخصصي در زمينه «سازماندهي اطلاعات » و «تاريخ شفاهي» بوده است ؛ سازمان با ٦٨ ناشر و نهاد دولتي، خصوصي و مردم نهاد داخلي و خارجي همکاري انتشاراتي داشته است ؛ از نظر موضوع کلي «علوم کتابداري و اطلاع رساني» بيشترين تيراژ را دارند؛ انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران تا پايان سال ١٣٩٨ از ٨ نوع امکان بسيار مؤثر و رايج فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي در صنعت نشر، شامل : سامانه انتشارات (دريافت الکترونيکي، داوري و ارزيابي آثار)؛ نشر الکترونيکي؛ بازاريابي و تبليغات اينترنتي؛ سامانه فروشگاه آنلاين محصولات (کتاب و ...
با توجه به اين که سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران (١٣١٦- ١٣٩٨) از ادغام چند سازمان و نهاد شکل گرفته ، اما اطلاعات جامع و دقيقي از عملکرد انتشارات سازمان ها و نهادهاي ادغام شده تاکنون تدوين نشده است و اطلاعاتي درباره موضوع آثار منتشر شده و تطبيق آن با اهداف سازمان ، ميزان و نحوه همکاري با ناشران خصوصي و دولتي، آثار پرتيراژ و علل آن و ميزان بهره وري از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي در انتشارات سازمان مشخص نيست ؛ بنابراين ، انجام اين پژوهش ميتواند علاوه بر تدوين و مستندسازي تاريخچه و پيشينه انتشارات سازمان بر اساس سازمان ها و نهادهاي ادغام شده ، براي برنامه ريزي و تصميم گيري مديران دست اندرکار، نسبت به تحول و ارتقاء کمي و کيفي انتشارات سازمان مفيد باشد.