Abstract:
هدف این تحقیق بررسی تاثیر بخشهای پشتیبان بر بخش اصلی صنعت ورزش ایران با استفاده از مدل مفهومی کلنگر است. روش تحقیق از نوع ترکیبی اکتشافی است؛ یعنی ابتدا با استفاده از روش کیفی «نظریۀ دادهبنیاد - رویکرد نظاممند» مدل مفهومی طراحی شده و سپس با بهرهگیری از روش کمّی «معادلات ساختاری - رویکرد حداقل مربعات جزئی» تاثیر بخشهای پشتیبان بر بخش اصلی صنعت ورزش ایران بررسی شده است. ابزار گردآوری دادهها در روش کمّی پرسشنامه است و جامعۀ آماری افرادی را دربرگرفته که در خلق انواع فعالیتهای ورزشی در ایران نقش داشتهاند. 604 مورد از پرسشنامههای توزیعشده پاسخ داده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و Smart-PLS تحلیل شدهاند و ضریب تعیین برابر 0. 34 و نیکویی برازش مدل برابر 0. 36 محاسبه شده است. با توجه به اینکه سطح معناداری 95% (ضریب اثر 1. 96) تعیین شده، یافتهها نشان میدهد ضریب اثر پنج مقولۀ پشتیبان صنعت ورزش ایران معنادار است؛ این مقولهها عبارتاند از: مراکز آموزشی (6. 770)، اماکن و تاسیسات ورزشی (5. 072)، نهادهای حاکمیتی (4. 726)، مشاوران (3. 241) و رسانهها (1. 988). در مقابل، ضریب اثر سه مقولۀ پشتیبان دیگر، یعنی کالاها و تجهیزات ورزشی (0. 886)، حمایتکنندگان درآمدزا (1. 006) و فرهنگسازان (1. 075) معنادار نیست. همانگونه که یافتهها نشان میدهد، صنعت ورزش ایران در حوزههای مالی، فرهنگی و تولید کالاهای ورزشی باکیفیت و رقابتی مشکل دارد. این مشکلات به شکلی است که باید توسط مسئولان ارشد ورزش و نمایندگان مجلس (بالا به پایین) از طریق ارائۀ لوایح و طرحهای کارشناسیشده و اقدامات لازم برطرف شود.
The purpose of this study was to investigating the impact of supporting sections on the main sector of Iran's sports industry using a holistic conceptual model. The research methodology was a exploratory mixed method. That is, first, using the qualitative method «Grounded theory – Systematic approach», a conceptual model was designed and then using the quantitative method «Structural Equations - Partial Least Squares approach» the impact of support sections on the main part of Iran's sports industry was examined. Data gathering tool in quantitative method was a questionnaire. The statistical population was the people who played a role in creating a variety of sports activities in Iran. 604 questionnaires were answered. Data analysis was performed using SPSS22 and Smart-PLS software and R2 was 0.34 and GOF was 0.36. Considering that the significance level of 95% (coefficient of effect 1.96) was determined, the findings showed that the effect coefficient of five support categories of Iran's sports industry: educational centers (6.770), sports facilities and places (5.072), sovereignty institutions (4.726), consultants (3.241), & media (1.988) was significant and the effect coefficient of the other three support categories: sports goods and facilities (0.886), income supporters (1.006), & culture makers (1.075) was insignificant. As the findings showed, Iran's sports industry has problems in the fields of finance, culture and production of quality and competitive sports goods. These problems are such that they should be addressed by senior sports officials and members of parliament (top to down) through the submission of expert bills and plans and necessary measures.